Τα οδικά ατυχήματα εξακολουθούν να αποτελούν τη σημαντικότερη αιτία
θανάτου και αναπηρίας για τους νέους, τόσο παγκοσμίως όσο και στην
Ευρώπη. Το 2010 το 19% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ
αφορούσε νέους ανθρώπους ηλικίας μεταξύ 18 και 25 ετών (αν και αυτή η
ομάδα ηλικίας απαρτίζει μόνο το 10% του συνολικού πληθυσμού).
Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι ηλικίας μεταξύ 18 και 25 ετών διατρέχουν
σχεδόν διπλάσιο κίνδυνο θανάτου σε τροχαία ατυχήματα. Στο συνέδριο θα
συμμετάσχουν ομάδες νέων, οργανισμοί οδικής ασφάλειας και αρμόδιοι
υπάλληλοι για την οδική ασφάλεια απ’ όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς και
από γειτονικές χώρες για μια ημέρα συζητήσεων, παρουσιάσεων και
εργαστηρίων.
Ο Αντιπρόεδρος Siim Kallas, αρμόδιος για τις μεταφορές, δήλωσε τα εξής:
«Η τραγική απώλεια νεαρών ανθρώπων στους ευρωπαϊκούς δρόμους είναι
απαράδεκτη. Με ανησυχούν κυρίως τα ατυχήματα που οφείλονται στα
ναρκωτικά ή στο αλκοόλ, ιδίως μεταξύ των νέων ανδρών και γυναικών.
Αισιοδοξώ ότι μπορούμε να προσεγγίσουμε το όραμα με στόχο μηδενικές
απώλειες, καθώς σημειώθηκε ικανοποιητική πρόοδος στον τομέα της οδικής
ασφάλειας κατά την τελευταία δεκαετία. Απομένουν ωστόσο να γίνουν πολλά
ακόμη. Ο μόνος τρόπος για να εξακολουθήσουμε να σώζουμε ζωές είναι να
αλλάξει η νοοτροπία οδήγησης των νέων.»
Οι νέοι ηλικίας μεταξύ 18 και 25 ετών υπερεκπροσωπούνται στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα. Το 2010:
• 31 000 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα αφορούσαν νέους ηλικίας μεταξύ 18 και 25 ετών - 80% αγόρια και 20% κορίτσια.
• Στο 40% των θανατηφόρων ατυχημάτων εμπλεκόταν ένας νεαρός οδηγός.
• Το 25% των νεκρών οδηγών είναι νέοι άνθρωποι - 81% αγόρια και 19% κορίτσια.
• Οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά μεταφορικό μέσο: 66% επιβατικά αυτοκίνητα, 20% μηχανοκίνητα δίκυκλα, 2% πεζοί, 8% ποδήλατα, 4% άλλα (βαρέα φορτηγά οχήματα, λεωφορεία κ.λπ.)
• 31 000 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα αφορούσαν νέους ηλικίας μεταξύ 18 και 25 ετών - 80% αγόρια και 20% κορίτσια.
• Στο 40% των θανατηφόρων ατυχημάτων εμπλεκόταν ένας νεαρός οδηγός.
• Το 25% των νεκρών οδηγών είναι νέοι άνθρωποι - 81% αγόρια και 19% κορίτσια.
• Οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά μεταφορικό μέσο: 66% επιβατικά αυτοκίνητα, 20% μηχανοκίνητα δίκυκλα, 2% πεζοί, 8% ποδήλατα, 4% άλλα (βαρέα φορτηγά οχήματα, λεωφορεία κ.λπ.)
Στη χώρα που θα φιλοξενήσει την 4η Ευρωπαϊκή Ημέρα Οδικής Ασφάλειας, τα αριθμητικά στοιχεία είναι ακόμη πιο ανησυχητικά. Στην Κύπρο, αυτή η ομάδα ηλικίας αντιστοιχούσε στο 23% όλων των θανάτων από τροχαία.
Περισσότερα δεδομένα για τα τροχαία ατυχήματα ανά ομάδα ηλικίας και ανά
χώρα περιλαμβάνονται στη βάση δεδομένων CARE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οι θάνατοι νέων από τροχαία ατυχήματα δεν είναι αναπόφευκτοι. Οι θάνατοι από τροχαία για την ομάδα ηλικίας 18-25 ετών μειώθηκαν κατά 49% από το 2001 έως το 2010, ήτοι μείωση μεγαλύτερη από τη γενική (43%). Οι νεαροί οδηγοί αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι, ωστόσο, οι θάνατοι από τροχαία για την ομάδα αυτή επίσης μειώθηκαν κατά 55% κατά την ίδια περίοδο.
Για να επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος να μειωθούν κατά το ήμισυ οι θάνατοι από τροχαία στην Ευρώπη έως το 2020, απαιτείται η ενεργός συμμετοχή των νέων. Οι νεαροί Ευρωπαίοι πρέπει να ενθαρρυνθούν να συμβάλουν στην οδική ασφάλεια, για παράδειγμα ανταλλάσσοντας τις δικές τους ιδέες για νέους τρόπους επίτευξης προόδου.
Ιστορικό
Στην ημερήσια
διάταξη του συνεδρίου της ΕΕ περιλαμβάνονται θέματα όπως η νοοτροπία οδικής
ασφάλειας μεταξύ των νέων, εργαστήρια με αντικείμενο την εκπαίδευση, την
επιβολή των κανόνων και τις επικίνδυνες συμπεριφορές. Το πλήρες
πρόγραμμα είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο της εκδήλωσης.
Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Οδικής Ασφάλειας αποσκοπεί, αφενός, στην
ευαισθητοποίηση των ιθυνόντων και της κοινής γνώμης όσον αφορά τα
προβλήματα της οδικής ασφάλειας και, αφετέρου, στην αλλαγή συμπεριφοράς
των χρηστών των οδών, ώστε η κινητικότητα να καταστεί ασφαλής και
προσβάσιμη σε όλους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου