Τα τελευταία 11 χρόνια, το χρονικό διάστημα 2002 έως 2013,
συνολικά 291 πιλότοι μαχητικών F-16 και F-4 εγκατέλειψαν οικειοθελώς την
Τουρκική Πολεμική Αεροπορία.
Τα στοιχεία αυτά ανακοίνωσε πρόσφατα ο Υπουργός Άμυνας Ισμέτ Γιλμάζ, απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση του κόματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης – το Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα (CHP). Σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα Sabah, o μεγαλύτερος αριθμός των πιλότων μαχητικών που εγκατέλειψε οικειοθελώς την Τουρκική Πολεμική Αεροπορία αναφέρεται για το έτος 2013, με συνολικά 110 πιλότους. Στις 3 Ιουνίου του 2012 τέθηκε σε ισχύ ένας νόμος για το προσωπικό των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων, σύμφωνα με τον οποίο οι ενεργοί αξιωματικοί υποχρεούνται σε 10 έτη υπηρεσίας. Μετά την περίοδο αυτή, είναι δυνατή η νόμιμη χρήση του δικαιώματος παραίτησης.
3 Haziran 2012 PAZAR
|
Resmî Gazete
|
Sayı : 28312
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KANUN
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ASKERLİK KANUNU İLE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun
No. 6318 Kabul
Tarihi: 22/5/2012
MADDE 1 – 21/6/1927
tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 4
– Yoklama devri, askerlik çağının başlangıcından muvazzaflık hizmetinin
başlangıcına kadar geçen süredir.”
MADDE 2 – 1111
sayılı Kanunun 12 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “Son yoklamada” ibaresi “Yoklamada” şeklinde
değiştirilmiş ve aynı fıkrada yer alan “son”, “numara ile veya numarasız”
ve “ve ahziasker” ibareleri madde metninden
çıkarılmıştır.
MADDE 3 – 1111
sayılı Kanunun 13 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Askeralma işlemleri
MADDE 13
– Askeralma işlemleri Millî Savunma Bakanlığınca
yürütülür.”
MADDE 4 – 1111
sayılı Kanunun 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
14 – Yükümlülerin sağlık muayenelerinin yapılarak askerliğe elverişli olup
olmadıkları, öğrenim durumları, meslekleri ve niteliklerinin belirlenmesi
işlemine yoklama denir.
Askerlik
çağına gireceklerin kimlik bilgileri İçişleri Bakanlığınca her yıl ekim
ayında Millî Savunma Bakanlığına bildirilir.
Askerlik
çağına girenler ile bunlarla işleme tabi olanların yoklaması, her yıl 1
Ocak günü başlar ve o yıl askerlik çağına giren doğumluların silah altına alınacağı ilk celp ve sevk tarihinin
bitimine kadar devam eder.
Yükümlülerin
sağlık muayeneleri Türk Silahlı Kuvvetleri sağlık yeteneğine ilişkin
yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara göre yapılır. Bu muayeneler,
askerlik şubesinin bulunduğu yerde öncelikle varsa kayıtlı olduğu aile
hekimi tarafından, yoksa en yakın resmi sivil sağlık kuruluşunda veya asker
hastanelerinde tek tabip tarafından yapılır. Aile hekimince veya resmi
sivil sağlık kuruluşunca hakkında karar verilemeyenler en yakın asker
hastanesine sevk edilirler.
Yükümlüler
hakkında ertesi yıla bırakma, sevk geciktirmesi veya askerliğe elverişli
değildir kararlı sağlık raporlarını tanzim etmeye yetkili makam, asker
hastanesi sağlık kuruludur. Ancak, yatalaklar ile gözle görülür rahatsızlığı
bulunanlar hakkında ertesi yıla bırakma, sevk geciktirmesi veya askerliğe
elverişli değildir kararlı sağlık raporları, askerlik şubesi başkanı veya
vekili ile mülki amirliklerce görevlendirilen resmi iki sivil (varsa biri
aile hekimi) tabipten teşkil edilecek geçici sağlık kurulunca verilebilir.
Geçici sağlık kurulunca karar verilemeyen yükümlüler askerlik şubelerince
en yakın asker hastanesine sevk edilirler.
Yoklama
döneminde düzenlenen her türlü sağlık kurulu raporu, Millî Savunma
Bakanlığının onayını müteakip kesinleşir.
Aile
hekimi, resmi sivil sağlık kuruluşu veya asker hastanelerinde bu madde
kapsamında yapılacak sağlık muayenelerinden herhangi bir ücret veya katkı
payı alınmaz.
Askere
sevk edileceklerin sınıflandırma işlemleri, Millî Savunma Bakanlığı
tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara göre
yapılır.”
MADDE 5 – 1111
sayılı Kanunun 26 ncı maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Çağrılan
kişiler, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası bulunan kimliğini ve öğrenim
durumlarını gösterir belgeler ile birlikte yurt içinde askerlik
şubelerinde, yabancı ülkelerde ise bulundukları yerin elçilik veya
konsolosluklarında bizzat bulunmaya mecburdurlar. Bizzat
bulunamayacak derecede hastalık veya engelli olanlarla, hükümlü, tutuklu
veya lise veya yükseköğrenimde olup henüz okullarını bitirmemiş olanlar
hastalıkları veya engellilikleri hakkında usulüne uygun rapor veya okumakta
oldukları okuldan verilmiş veya elçilik veya konsolosluklardan onaylı
öğrenim durumlarını gösterir belge göndermeye ve hükümlülük veya
tutukluluklarının nedenini bildirmeye, askerlik şubeleri ve elçilik veya
konsolosluklar da bu husustan haber verilmiş olsun olmasın ihtiyar meclis
ve heyetlerinden ve sair kişilerden ve ilgili kurumlardan yapılacak
işlemleri sormaya ve askerliklerini bu sorgu neticesine ve muayenelerine
göre kararlaştırmaya mecburdurlar.”
MADDE 6 – 1111
sayılı Kanunun 28 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
28 – Yoklamaları yapılanlar, askerliğe elverişli olanlar veya askerliğe
elverişli olmayanlar olarak ikiye ayrılırlar. Askerliğe elverişli
olmayanlar asker edilmezler.
Askerliğe
elverişli olup olmadıklarının tespiti için asker hastanesine
gönderilmelerinde zaruret görülenlerin, yol ve iaşe bedelleri ile asker
hastanesinde teşhis amacıyla geçen süreler için iaşe bedelleri Devletçe
ödenir.”
MADDE 7 – 1111
sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Son yoklama”
ibaresi “Yoklama”, 67 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “İlk ve son yoklama heyetleri ve askerlik” ibaresi
“Askerlik” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 8 – 1111
sayılı Kanunun 35 inci maddesinin birinci fıkrasınının
birinci cümlesi ile aynı fıkranın (C) ve (D) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı fıkranın (E) bendinde yer alan “92 nci,”
ile (G) bendinde yer alan “son” ibareleri madde metninden çıkarılmıştır.
“Yoklama
sırasında aşağıda gösterilen nedenlerle askerlik yapamayacakları
anlaşılanların işlemleri ertelenir:”
“C) Lise
veya dengi okullar ile fakülte ve yüksekokullarda öğrenim görenlerin
askerlikleri, 29 yaşını geçmemek üzere mezun oluncaya veya ilişikleri
kesilinceye kadar ertelenir.
Bitirdiği
okulun dengi veya daha alt seviyedeki bir öğretim kurumuna kayıt
yaptıranların askerlikleri ertelenmez.
Çift anadal programına kayıtlı yükümlülerin bir programdan
mezun olmaları halinde askerlik erteleme işlemleri diğer anadal programındaki öğrenciliğine göre yürütülür.
86 ncı veya 89 uncu maddelere tabi olduktan sonra okula
kayıt yaptıranların askerlikleri ertelenmez.
Yurt
dışında yükseköğretim kurumlarında öğrenim görenlerin askerlikleri,
öğrenciliklerinin yetkili Türk makamlarınca tanınmasını müteakip yukarıdaki
esaslara göre ertelenir.
Öğrencilerin
okul kaydı, ilişik kesme, mezun olma gibi her türlü durum değişiklikleri
okullarınca iki ay içerisinde kayıtlı bulundukları askerlik şubelerine
bildirilir.
29
yaşına kadar askerlikleri ertelenenler, seferberlik halinde lüzum ve
ihtiyaca göre askere sevk edilirler.
D) Savaş
zamanı hariç olmak üzere, bir baba veya ananın iki oğlundan biri
askerdeyken diğer oğlu, ikiden fazla oğlu olanlardan ikisi askerde iken
diğerleri, oğullarından biri muvazzaf askerlik hizmetini bitirinceye kadar
askere sevk edilmezler. Bu bendin uygulanmasında 20 yaşından küçük olanlar
ile geçime yardım edemeyecek derecedeki maluller hesaba katılmaz. Bu
işlemler celp ve sevk zamanında sevkin geciktirilmesi, birlikte askere
alınacaklar için ise baba veya ana hangisinin bırakılmasını isterse, onun
bırakılması suretiyle yapılır.”
MADDE 9 – 1111
sayılı Kanunun 36 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE
36 – Emsali doğumluların yoklaması sırasında lise veya dengi okuldan mezun
olduğunu belgeleyenlerin askerlikleri üç yıl, fakülte veya yüksekokuldan
ilişikleri kesilenlerle yüksekokul mezunlarının askerlikleri ise 29 yaşını
tamamladıkları yılın sonu esas alınarak iki yıl süreyle ertelenir. Bunlar,
ertelemelerinin sona ereceği yıl muayeneleri yapılarak o yıl askerlik
çağına giren doğumlularla işlem görür.
Askerlikleri
ertelenenler askere sevklerini talep edebilirler.
Erteleme
süresi içerisinde yükseköğretim kurumuna kayıt yaptıranların askerlikleri öğrencilik
nedeniyle ertelenir.
Askerlik
çağına girmeden önce lise veya dengi okullar yahut yüksekokullardan mezun
olanlar ile fakülte veya yüksekokuldan ilişiği kesilenlerin ertelemeleri,
askerlik çağına girdikleri yıldan itibaren başlar.
Dört yıl
ve daha uzun süreli yükseköğretim kurumlarından yahut bunların dengi olduğu
kabul edilen okullardan mezun olan yükümlülerin askere sevkleri, istekleri
halinde mezuniyet tarihinden itibaren iki yıla kadar, yüksek lisans
eğitimini tamamlayanların ise bir yıla kadar tehir edilebilir. Yurt
dışındaki öğrenim kurumlarından mezun olanlara, talepleri halinde, denklik
işlemlerini tamamlayabilmeleri için ayrıca bir yılı geçmemek üzere sevk
tehiri hakkı tanınabilir.
Bu
maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Millî Savunma Bakanlığınca
belirlenir.”
MADDE 10 – 1111
sayılı Kanunun 37 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE
37 – 35 inci maddenin birinci fıkrasının (A) ve (B) bentleri uyarınca
haklarında ertesi seneye bırakma kararı verilenler her yıl muayeneye tabi
tutulurlar. Zafiyet ve maluliyetleri beş sene süreyle devam edenler
hakkında askerliğe elverişli olup olmadıkları kararı verilir.
Savaş
zamanında ertesi seneye bırakılmışların yeniden muayenesi ile askere
gönderilmesi hususunda Millî Savunma Bakanlığınca karar verilebilir.”
MADDE 11 – 1111
sayılı Kanunun 38 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
38 – Yoklama kaçaklarının muayenesi 14 üncü madde esaslarına göre
yürütülür. Bunlardan haklarında verilen sağlık kararına itiraz edenler yeniden
muayeneye gönderilir. Ancak, yeniden muayeneye gönderilenlere yol ve iaşe
bedeli ödenmez.”
MADDE 12 – 1111
sayılı Kanunun 42 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE
42 – Yoklamaları neticesinde askerliğe elverişli oldukları tespit edilenler
Millî Savunma Bakanlığı tarafından belirlenecek esaslara göre askere sevk
edilirler.”
MADDE 13 – 1111
sayılı Kanunun 62 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE
62 – Barış zamanında veya seferberlik halinde sağlık durumunda değişiklik olduğunu
beyan eden yedek erbaş ve erler, durumlarını askerlik şubeleri tarafından
sevk edilecekleri asker hastanelerinden alacakları sağlık raporu ile
belgelemek zorundadırlar.”
MADDE 14 – 1111
sayılı Kanunun 70 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
70 – Çağrılma zamanında hasta olduklarından dolayı katılamayan yedek erbaş
ve erlerden bu durumlarını resmi veya askeri hekim yahut sağlık kurulu
raporu ile tespit ettirenler herhangi bir cezai işleme tabi tutulmazlar.
Ancak, iyileştiklerinde emsalleri kadar hizmet yapmak üzere askere
alınırlar.”
MADDE 15 – 1111
sayılı Kanunun 81 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
81 – Askerlik çağına girdikten sonra yapılan yaş değişiklikleri (mahkemece
resmi hastane doğum kayıtları esas alınarak yapılanlar hariç) askerlik
işlemlerinde dikkate alınmaz. Ancak; yoklamaları sırasında aile kütüğünde
yazılı yaşları ile görünümleri uyumlu olmayanlardan kayden
yaş düzeltmelerine engel bulunmayanların yaşlarının düzeltilmesi için
askerlik şubesi başkanı tarafından Cumhuriyet savcısına müracaat olunur ve
yargılama sonucuna göre askerlikleri yaptırılır.
Birinci
fıkra uyarınca yaşları düzeltilenlerden düzeltilen yaşlarına göre henüz
askerlik çağına girmemiş olanların yoklamaları emsalleri ile birlikte yapılarak
silah altına alınırlar. Birinci fıkra uyarınca
yaşları düzeltilenlerden düzeltilen yaşlarına göre askerlik çağına girmiş
ancak 23 yaşını bitirmemiş olanlar yoklamalarını müteakip emsalleri ile
birlikte silah altına alınırlar. Düzeltilen
yaşlarına göre 23 yaşını bitirmiş olanlar ise yoklamalarını müteakip Millî
Savunma Bakanlığınca belirlenecek sınıf ve tertibat yerlerine derhal sevk
edilirler.
Askerlik
çağına girmeden önce yaşlarını büyütmüş olanların yoklamaları değişen
yaşlarına göre yapılır. Yaşıtları yoklama görmüş bulunanlar hakkında 86 ncı madde uyarınca işlem yapılır.”
MADDE 16 – 1111
sayılı Kanunun 86 ncı maddesinin birinci ve
ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yoklamada bulundukları yerdeki askerlik şubesi,
elçilik veya konsolosluklara gelmeyen ve bu Kanunda yazılı bir mazereti
bulunduğuna dair belge ibraz etmemiş olanlardan, birlikte yoklamaya tabi
oldukları doğumluların yurt genelinde normal sevk yılı içindeki ilk celp ve
sevk tarihinden sonra ve son celp ve sevk döneminin bitiminden önce ele
geçen veya kendiliğinden gelenler bulundukları yerde resmi bir hekime yahut
en yakın yerde bulunan asker hastanesinde muayene ettirilirler. Muayene neticesinde askerliğe elverişli oldukları
anlaşılanlardan erteleme hakkı bulunmayanlar Millî Savunma Bakanlığınca
tespit edilecek sınıf ve tertibat yerlerine derhal sevk olunurlar. Bu
durumdakiler hakkında il veya ilçe idare kurullarınca yüz Türk Lirası idari
para cezası verilir.
Yoklamada bulundukları yerdeki askerlik şubesi,
elçilik veya konsolosluklara gelmeyen ve bu Kanunda yazılı bir mazereti
bulunduğuna dair belge ibraz etmemiş olanlardan, birlikte yoklamaya tabi
oldukları doğumluların yurt genelinde normal sevk yılı içindeki son celp ve
sevk döneminin bitimine kadar ele geçmeyenler, elde edildiklerinde
bulundukları yerde resmi bir hekime yahut en yakın yerde bulunan asker
hastanesinde muayene ettirilirler. Muayene neticesinde askerliğe elverişli oldukları anlaşılanlardan
erteleme hakkı bulunmayanlar Millî Savunma Bakanlığınca tespit edilecek
sınıf ve tertibat yerlerine derhal sevk olunurlar.”
MADDE 17 – 1111
sayılı Kanunun 90 ıncı maddesinin birinci
fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Talim
ve manevra için çağrıldıkları halde 47 nci
maddeye göre özürsüz gelmedikleri anlaşılan yedek erbaş ve erler hakkında
89 uncu madde hükmü uygulanır ve emsalleri kadar hizmete tabi tutulurlar.”
MADDE 18 – 1111
sayılı Kanunun 93 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Yoklama
kaçağı, saklı ve bakayaları bilerek resmi veya özel hizmete alanlar Askerî
Ceza Kanununa göre cezalandırılırlar.”
MADDE 19 – 1111
sayılı Kanunun 96 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE
96 – Saklılardan ele geçen veya kendiliğinden gelenler nüfus kayıtlarına
kaydedilmek üzere nüfus idarelerine gönderilir. Nüfus idarelerince
kaydedilenlerin bilgileri askerlik şubelerine hemen bildirilir. Bunlardan
yaşıtlarının ilk celp ve sevk tarihinin bitiminden önce yakalanan veya
kendiliğinden gelenler, yoklamalarını müteakip Millî Savunma Bakanlığınca
belirlenecek esaslara göre silah altına alınırlar.
Yaşıtlarının ilk celp ve sevk tarihinin bitiminden sonra ele geçen veya
kendiliğinden gelenler hakkında yoklamalarını müteakip 86 ncı ve 89 uncu madde hükümlerine göre işlem yapılır.”
MADDE 20 – 1111
sayılı Kanunun 103 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
103 – Askeralma bölge ve şubelerinin askerlik
işlemleri ile sağlık kuruluşlarının verdikleri raporlar hakkında şikayet, itiraz ve ihbarlar Millî Savunma Bakanlığınca
incelettirilir. Millî Savunma Bakanlığınca bunların doğruluğu ve mevzuata
uygunluğu araştırılarak sonucuna göre işlem yapılır.”
MADDE 21 – 1111
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 50 – Temel askerlik eğitimlerini tamamladıktan sonra herhangi bir
nedenle bedelli veya dövizli askerlik hizmeti kapsamından çıkarılan
yükümlüler, istekleri halinde diğer şartları yerine getirmek kaydıyla
geçici 46 ncı maddeden istifade ettirilirler.
Ancak, geçici 46 ncı maddede düzenlenen altı
aylık süre bu kişiler için on iki ay olarak uygulanır.”
MADDE 22 – 1111 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci
fıkrasında ve 89 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a) bendinde yer alan
ilk “son” ibaresi madde metninden çıkarılmış ve aynı Kanunun 11 inci, 17 nci, 20 nci, 21 inci, 22 nci, 23 üncü, 24 üncü, 27 nci,
29 uncu, 31 inci, 32 nci, 40 ıncı,
48 inci, 49 uncu, 54 üncü, 55 inci, 66 ncı, 75
inci, 82 nci, 83 üncü, 84 üncü, 85 inci, 87 nci, 88 inci, 91 inci, 92 nci,
94 üncü, 95 inci ve 101 inci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 23 – 16/6/1927
tarihli ve 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununun 3
üncü maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“ı) En
az dört yıl süreli fakülte veya yüksekokulları kendi nam ve hesabına
bitirip temel askerlik eğitimini tamamlamadan ayrılanların veya muvazzaf
subaylığa nasbedilenlerden deneme süresinin
bitimine kadar ayrılanların temel askerlik eğitiminde, yedek subay
okulunda, yedek subaylık hizmetinde ve muvazzaf subaylık hizmetinde geçen
süreleri askerlik hizmetinden sayılır. Sayılan askerlik hizmet süresi, tabi
olduğu hizmet süresini karşılamayanlardan;
1.
Teğmen olarak nasbedildikten sonra ayrılanların
eksik kalan askerlik hizmetleri, bu Kanun hükümlerine göre, teğmen
rütbesiyle yedek subay olarak tamamlattırılır.
2.
Teğmen nasbedilmeden ayrılanlardan;
(a)
Asteğmen rütbesindeyken temel askerlik eğitimine başladıktan sonra
ayrılanların eksik kalan hizmetleri asteğmen rütbesiyle önceki
birliklerinde,
(b)
Sınıf okullarında öğrenim görmekte iken temel askerlik eğitimine
başladıktan sonra ayrılanların eksik kalan hizmet süreleri önceki sınıf ve
statüleri ile sınıf okullarına sevk edilerek,
(c)
Askerlik hizmetine başlamadan temel askerlik eğitimine başladıktan sonra
ayrılanların eksik kalan hizmet süreleri bu Kanun hükümlerine göre,
tamamlattırılır.
Askerlik
hizmet süresini tamamlamadan disiplinsizlik veya ahlaki nedenlerle Türk
Silahlı Kuvvetleriyle ilişikleri kesilen veya mahkeme kararı ile ya da
haklarında verilen mahkûmiyet kararının sonucu olarak Türk Silahlı Kuvvetlerinden
çıkarılanların geriye kalan askerlik hizmetleri 1111 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin birinci fıkrasında belirtilen süre esas alınarak er rütbesi ile
tamamlattırılır.”
MADDE 24 – 1076
sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin (A) fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“A)
Seferde görev alacak yedek subay ve yedek askeri memurlara bu görevleri
barışta tebliğ edilir. Tebliğ şekli, yükümlülerin görevleri ve tebliğ ile
görevli makamlar yönetmelikte belirtilir.”
MADDE 25 – 1076
sayılı Kanunun 15 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Hizmete
çağrıldıkları halde gelmeyenler
MADDE 15
– Talim ve manevra için çağrıldıkları halde 1111 sayılı Kanunun 47 nci maddesine göre özürsüz gelmedikleri anlaşılanlar
hakkında 1111 sayılı Kanunun 89 uncu maddesi hükümleri uygulanır ve ayrıca
emsalleri kadar hizmete tabi tutulurlar.”
MADDE 26 – 1076
sayılı Kanunun 9 uncu, 10 uncu ve 12 nci maddeleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 27 – 22/5/1930
tarihli ve 1632 sayılı Askerî Ceza Kanununun 63 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinde yer alan “son” ibaresi madde metninden
çıkarılmıştır.
MADDE 28 – 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı Askerî Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü
Kanununun 93 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İhbar
ve şikayetler:
MADDE 93
– Asker kişilerden başkası tarafından yapılacak sözlü veya yazılı ihbar ve şikayetler, Ceza Muhakemesi Kanunu hükümleri uyarınca
yetkili makamlara veya şüphelinin amiri olan askeri makama yapılır. Asker
kişiler tarafından yapılacak sözlü ve yazılı ihbar ve şikayetler
ise silsile yolu ile şüphelinin amiri olan askeri makama yapılır.
Cumhuriyet
savcılıklarına veya zabıta makam ve memurlarına yapılacak askeri yargıya
tabi suç ihbar ve şikayetleri yetkili askeri
savcılığa gönderilir. Kıt’a komutanı veya askeri kurum amiri maiyetinden
birinin, ihbar veya şikayet yoluyla ya da doğrudan
öğrendiği askeri yargıya tabi suçları hakkındaki evrakı adli yönden bağlı
bulunduğu komutanlığa gönderir.
Cumhuriyet
savcıları, zabıta makam ve memurları ve askeri amirler askeri savcının işe
el koymasına kadar eylemin sübut vasıtalarının ve delillerinin kaybolmasını
önleyecek tedbirleri alırlar.
Asker
kişiler hakkında yapılacak ihbar ve şikayetlerin
soyut ve genel nitelikte olmaması, ihbar veya şikayetlerde kişi veya olay
belirtilmesi, iddiaların ciddi bulgu ve belgelere dayanması, ihbar veya
şikayet dilekçesinde dilekçe sahibinin doğru ad, soyad
ve imzası ile iş veya ikametgah adresinin bulunması zorunludur.
Dördüncü
fıkradaki şartları taşımayan ihbar ve şikayetler
işleme konulmaz ve durum, ihbar veya şikayette bulunana bildirilir. Ancak
iddiaların, sıhhati şüpheye mahal vermeyecek belgelerle ortaya konulmuş
olması halinde ad, soyad ve imza ile iş veya ikametgah adresinin doğruluğu şartı aranmaz.
İhbarcı
veya şikayetçinin kimlik bilgileri gizli tutulur.”
MADDE 29 – 26/10/1963 tarihli ve 357 sayılı Askerî Hâkimler Kanununun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
12 – Askeri hakimlerin rütbe terfii, rütbe
kıdemliliği ve kademe ilerlemesi yapmalarını temin edecek yeterlilikleri
sicil ile saptanır.
Sicil
belgeleri; general-amiral sicil belgesi, subay (asteğmen-albay) sicil
belgesi ve mesleki sicil belgesi olmak üzere üç çeşit olup, bu belgelerin
kimler için düzenleneceği aşağıda gösterilmiştir. Sicil belgelerinin şekil
ve kapsamı mahkemelerin bağımsızlığı ve hakimlik
teminatı esaslarına göre Millî Savunma Bakanlığınca yürürlüğe konulan yönetmelikle
belirlenir.
a)
General-amiral sicil belgesi; idari sicil üstlerince askeri hakim general-amiraller hakkında düzenlenir.
b) Subay
(asteğmen-albay) sicil belgesi; Askeri Adalet İşleri Başkanlığı, Askeri
Adalet Teftiş Kurulu Başkanlığı, askeri yargı ile ilgili idari görev
kadroları, adli müşavirlik ve disiplin subaylığı kadroları, Askeri Yargıtay
Başkanlığı ve Başsavcılığı kadroları ile Askeri Yüksek İdare Mahkemesi
Başkanlığı ve Başsavcılığı kadrolarında görevli askeri hakimler
ile yardımcı askeri savcılar ve askeri savcı yardımcıları hakkında
düzenlenir.
c)
Mesleki sicil belgesi; askeri hakimlik, askeri
savcılık, adli müşavirlik ve adli müşavir yardımcılığı ile disiplin
subaylığı görevlerinde bulunanlar hakkında düzenlenir. Askeri Yargıtay
Başkanı, Başsavcısı, İkinci Başkanı, daire başkanları ve üyeleri ile Askeri
Yüksek İdare Mahkemesi Başkanı, Başsavcısı, daire başkanları ve üyeleri
hakkında general-amiral sicil belgesi, subay sicil belgesi ve mesleki sicil
belgesi; askeri hakim general-amiraller, Askeri
Yargıtay Başsavcı yardımcıları ve tetkik hakimleri ile Askeri Yüksek İdare
Mahkemesi savcı ve raportörleri hakkında mesleki sicil belgesi düzenlenmez.
Subay
sicil belgesini düzenlemeye ve sicil vermeye yetkili idari sicil üstleri
şunlardır:
a)
Birinci sicil üstü: Askeri Adalet İşleri Başkanlığı, Askeri Adalet Teftiş
Kurulu Başkanlığı, askeri yargı ile ilgili idari görev kadrolarında, adli
müşavirlik ve disiplin subaylığı kadrolarında bulunanlar için amir
durumunda bulunan en az yüzbaşı rütbesindeki subay.
b)
İkinci sicil üstü: Kuruluş bağlantısına göre birinci sicil üstünün bir üst
görev yerinde bulunan komutan veya amir durumundaki subay.
c)
Üçüncü sicil üstü: Kuruluş bağlantısına göre ikinci sicil üstünün bir üst
görev yerinde bulunan komutan veya amir durumundaki subay.
Subay
sicil belgesi düzenlemeye yetkili sıralı sicil üstlerinin istisnaları
şunlardır:
a)
Askeri savcılar, birlikte çalıştıkları yardımcı askeri savcı ve askeri
savcı yardımcılarının sicil üstüdür.
b) Adli
müşavirler, birlikte çalıştıkları müşavir yardımcılarının ve şube
müdürlerinin birinci sicil üstüdür.
c)
Askeri Yargıtay Başsavcı yardımcılarının, Askeri Yargıtay Başsavcı
Başyardımcısı ve Askeri Yargıtay Başsavcısı; Askeri Yargıtay tetkik hakimlerinin, ilgili Askeri Yargıtay dairesi başkanı ve
Askeri Yargıtay Başkanı sıralı sicil üstleridir.
d)
Askeri Yüksek İdare Mahkemesi savcılarının, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi
Başsavcısı ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Başkanı; Askeri Yüksek İdare
Mahkemesi raportörlerinin, ilgili Askeri Yüksek
İdare Mahkemesi dairesi başkanı ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Başkanı
sıralı sicil üstleridir.
e)
Askeri Yargıtay Başsavcı Başyardımcısının; Askeri Yargıtay Başsavcısı sicil
üstüdür.
General-amiral
sicil belgesi, subay sicil belgesi ve mesleki sicil belgesine ait sicil tam
notu ayrı ayrı yüzdür.
Subay
sicil belgesindeki her niteliğe on üzerinden not verilir. Notlar tamsayı
olarak verilebilir. Niteliklerden herhangi birine beşten aşağı not takdir
edildiğinde, sicil süresi içinde düzenlenmiş işlemli yazı ve belgelerin
sicil belgesine eklenmesi zorunludur.
Mesleki
sicil notu niteliklere göre değil, 13 üncü maddede gösterilen esaslara göre
takdir edildikten sonra toplanarak verilir.
Sicil
notu; sicil belgesindeki niteliklere verilen notların toplamının ortalaması
alınarak saptanır. Bölüm sonucu tamsayı çıkmaz ise iki hane yürütülür.
Bulunan rakam o yıldaki sicil notunu teşkil eder.
Sicil
tanzimine esas olan sicil süresi bir terfi yılıdır.
General-amiral
ve subay sicil belgelerinin düzenlenebilmesi için, sicili düzenlenecek
askeri hakimin bir sicil süresi içinde altı ay
görev yapması gereklidir. 926 sayılı Kanun hükümlerine göre hizmetten
sayılan süreler, görevden ve sicil süresinden sayılır. Sicil üstü, asıl
veya vekil olarak o görev yerinde sicili düzenlenecek ile birlikte üç ay
süreyle görev yapmadıkça sicil düzenleyemez.”
MADDE 30 – 357
sayılı Kanunun 13 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“F)
Mesleki sicil düzenlenebilecek askeri hakimler
yönünden, ilgilinin karar veya işlemlerinden sonra görev yerinin veya
statüsünün değişmiş olması, inceleme yapılan dosyadaki görevine ve
statüsüne göre hakkında mesleki sicil notu verilmesine engel değildir.
Ayrıca, mesleki sicil notunun verilebilmesi için askeri hakimin
karar veya işleminin o sicil dönemi içinde verilmiş veya yapılmış olması
gerekli değildir.”
MADDE 31 – 357
sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiş ve ikinci fıkrasının (d) bendi madde metninden çıkarılmıştır.
“Askeri mahkeme ve askeri savcılık
kadrolarında görev yapmakta olan ve mesleki sicilleri bulunmayan askeri hakimlerin o sicil yılı için kademe ilerlemelerinde
sicil şartı aranmaz.”
MADDE 32 – 357
sayılı Kanunun 15 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Birinci
sınıfa ayrılma ve birinci sınıf olma:
MADDE 15
– Askeri hakimlerin birinci sınıfa ayrılma ve
birinci sınıf olma işlemleri Millî Savunma Bakanlığınca yapılır.
Birinci sınıfa
ayrılabilmek için;
a)
Askeri hakimlik mesleğinde oniki
yılını doldurmak,
b) Sicil
notları toplamının, sicil notu adedine bölünmesi sonucunda, sicil tam
notunun % 60 ve daha yukarısı olmak,
c)
Uyarma ve kınama cezalarını aynı neviden olmasa bile ikiden fazla almamış
olmak,
d) Affa
uğramış olsa bile, mesleğin vakar ve onuruna dokunan veya kişisel haysiyet
ve itibarını kıran veya görevle ilgili herhangi bir suçtan hüküm giymemiş
bulunmak,
gerekir.
Meslekleriyle
ilgili lisansüstü öğrenim nedeniyle verilen kıdemler ikinci fıkranın (a)
bendinde öngörülen hizmet süresinden sayılır. Ayrıca askeri hakimlik mesleğinden önceki hakimlik ve savcılıkta geçen
sürenin tamamı, fiilen avukatlık stajında ve avukatlıkta geçen sürenin üçte
ikisi, askerlik hizmetinde ve askeri hakim adaylığına kabul edilmeden önce
muvazzaf subaylıkta geçen sürenin yarısı birinci sınıfa ayrılmaya esas
sürenin hesabında dikkate alınır. Ancak birinci sınıfa ayrılabilmek için
her halde askeri hakimlik mesleğinde fiilen altı
yıl çalışmak zorunludur.
Herhangi
bir şart aranmaksızın kanunla bir üst derecenin aynı kademesine
yükseltilenler için ikinci fıkranın (a) bendinde öngörülen süre on yıl
olarak uygulanır.
Birinci
sınıfa ayrılma işlemindeki değerlendirme mesleğin müteakip yıllarında da
yapılır.
Birinci
sınıfa ayrıldığı tarihten itibaren üç yıl süre ile görev yapmış ve birinci
sınıfa ayrılma niteliklerini yitirmemiş askeri hakimler
birinci sınıf olurlar.”
MADDE 33 – 357
sayılı Kanunun 18 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
18 – Aylık, ek gösterge, ödenek, yargı ödeneği, ek ödeme, mali ve sosyal
haklar ve yardımlar ile diğer özlük hakları bakımından;
a)
Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Başkanları ve
Başsavcıları, Askeri Yargıtay İkinci Başkanı ile bu yüksek yargı
organlarının daire başkanları ve üyeleri; sırasıyla Yargıtay Başkanı,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Yargıtay Birinci Başkanvekili, daire
başkanları ile üyeleri,
b)
Birinci sınıf askeri hakimler; birinci sınıf hakim
ve savcılar,
c)
Birinci sınıfa ayrılmış ve askeri yüksek yargı organı üyeliklerine seçilme
niteliklerini kaybetmemiş olan askeri hakimler;
birinci sınıfa ayrılmış ve Yargıtay ve Danıştay üyeliklerine seçilme
hakkını kaybetmemiş hakim ve savcılar,
d)
Yukarıdaki bentler dışında kalan askeri hakimler;
aldıkları aylık derecesine eşit bulunan sınıf ve derecedeki diğer hakim ve
savcılar,
e) 9
uncu derecede bulunan askeri hakimler; 24/2/1983
tarihli ve 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanununda yer alan aylık ödeme
oranı % 39 olarak uygulanmak ve yargı ödeneği de bu oran üzerinden
hesaplanacak brüt aylıkları esas alınarak verilmek suretiyle 8 inci
derecedeki diğer hakim ve savcılar,
f)
Askeri adalet müfettişleri; adalet müfettişleri,
g)
Askeri hakim adayları; hakim ve savcı adayları,
hakkındaki hükümlere tabidirler.
Adli
müşavirlik ve disiplin subaylığı ile Askeri Adalet İşleri Başkanlığı ve
Askeri Adalet Teftiş Kurulu Başkanlığı kadrolarında veya askeri yargı ile
ilgili idari görevlerde bulunan askeri hakimler
hakkında da bu madde hükümleri uygulanır.
Askeri hakimler bu Kanunda düzenlenmeyen diğer özlük hakları
yönünden subaylar hakkındaki kanun hükümlerine tabidir.”
MADDE 34 – 357
sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Askeri
mahkeme kıdemli hakimi ve askeri savcının izinleri
Millî Savunma Bakanlığı; askeri mahkeme ve askeri savcılık kadrolarında
görevli askeri hakimlerin izinleri ilgisine göre askeri mahkeme kıdemli
hakimi veya askeri savcı; diğer görevlerde bulunan askeri hakimlerin
izinleri ise sicil üstleri tarafından 926 sayılı Kanun hükümlerine göre
verilir.”
MADDE 35 – 357
sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Askeri
hâkimler ve askeri savcılar ile yardımcılarının, adlî müşavirlerin, Askeri
Adalet İşleri Başkanlığı ile Askeri Adalet Teftiş Kurulu Başkanlığı
kadrolarında bulunan askeri hâkimlerin” ibaresi “Askeri hakimlerin”
şeklinde, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Askeri hakimler hakkında;
a) Belli
bir konuyu içermeyen veya somut delile dayanmayan,
b)
Başvuru sahibinin adı, soyadı, imzası ile iş veya yerleşim yeri adresi ve
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası
bulunmayan,
c) Daha
önceden şikayet konusu yapılıp sonuçlanan hususlarda
yeni delil içermeyen,
d) Kanun
yollarına başvuru sebebi olarak ileri sürülebilecek veya askeri hakimlerin yargı yetkisi ve takdiri kapsamında kalan
hususlara ilişkin bulunan,
e) Akıl
hastalığı sebebiyle vesayet altına alınanlar ile henüz vesayet altına
alınmamış olmakla birlikte bu hastalığa düçar
oldukları sağlık kurulu raporu ile belirlenenlerce verilmiş olan ihbar ve şikayetler işleme konulmaz. Ancak (b) bendinde yazılı
şartları taşımayan ihbar ve şikayetlerin somut
delillere dayanması durumunda, konu hakkında gerekli araştırma ve inceleme
yapılır.”
“Bir
şahsın şikayeti üzerine başlanan disiplin
soruşturması, şikayetten vazgeçilse dahi durdurulmaz.”
MADDE 36 – 357
sayılı Kanunun 25 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Soruşturma
ve kovuşturma mercileri:
MADDE 25
– Millî Savunma Bakanı, inceleme yapmakla görevlendirilen askeri adalet
müfettişince düzenlenen ve düşüncesini de kapsayan evrakı inceler, elde
edilen sonuca göre soruşturma yapılması için izin verilmesine veya disiplin
cezası tayinine ya da soruşturma yapılmasına lüzum görmezse evrakın
işlemden kaldırılmasına karar verir.
Millî
Savunma Bakanınca soruşturma açılmasına izin verildiği takdirde düzenlenmiş
olan evrak, gereği yapılmak üzere ilgilinin görevli bulunduğu yere en yakın
askeri mahkemenin savcısına gönderilir. Ancak Askeri Yargıtay kadrolarında
savcılık ve tetkik hakimliği ile Askeri Yüksek
İdare Mahkemesi kadrolarında savcılık ve raportörlük görevi yapan askeri
hakimler ile Millî Savunma Bakanlığı kadrolarında görevli askeri hakimler
hakkında düzenlenen evrak Genelkurmay Başkanlığının bulunduğu yerde kurulan
askeri mahkemenin savcısına gönderilir.
Askeri
savcı tarafından iddianame düzenlenmesi halinde iddianamenin kabulü ya da
iadesi konusunda karar verilmek üzere soruşturma evrakı ve düzenlenen
iddianame Askeri Yargıtaya gönderilir. Askeri
Yargıtay Başkanlar Kurulunun belirleyeceği daire, iddianamenin kabulüne
veya iadesine karar verir.
İddianamenin
iadesi kararına karşı, iddianameyi düzenleyen askeri savcı tarafından
Askeri Yargıtay Daireler Kuruluna itiraz edilebilir.
Haklarında
iddianamenin kabulüne karar verilen askeri hakimlerin
kovuşturması iddianameyi değerlendiren Askeri Yargıtay dairesinde yapılır.
İddianamenin kabulünden itibaren Askeri Yargıtay dairesinde yapılacak
kovuşturmada savcılık görevini Askeri Yargıtay Başsavcılığı yürütür.
Bir
suçtan dolayı yapılacak ceza soruşturması disiplin cezası uygulanmasına
engel olmaz.”
MADDE 37 – 357
sayılı Kanunun 26 ncı maddesinin birinci
fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “askerî mahkemeler” ibaresi “Askeri
Yargıtay”, ikinci fıkrasında yer alan “soruşturma hazırlık” ibaresi
“inceleme, ceza” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 38 – 357
sayılı Kanunun 28 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Genel
yargıya tabi şahsi suçlar ve hukuki sorumluluk:
MADDE 28
– Askeri hakimlerin genel yargıya tabi şahsi
suçları hakkında genel hükümler uygulanır. Ancak soruşturma o yer ağır ceza
mahkemesi Cumhuriyet Başsavcısınca ve kovuşturma o yer ağır ceza
mahkemesince yapılır.
Ağır
ceza mahkemesinin görevine giren suçüstü hallerinde soruşturma genel
hükümlere göre yapılır. Soruşturma yetkili Cumhuriyet Başsavcısı veya
Başsavcı vekilleri tarafından bizzat yürütülür.
Bu
hallerde durum hemen Millî Savunma Bakanlığına bildirilir.
Askeri hakimler aleyhinde açılacak tazminat davaları hakkında
18 inci maddede belirtilen eşiti hakim ve savcılara ilişkin hükümler
uygulanır.”
MADDE 39 – 357
sayılı Kanunun mülga 37 nci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“Bağımsızlık,
teminat ve ödevler:
MADDE 37
– Askeri hakimler, mahkemelerin bağımsızlığı ve
hakimlik teminatı esaslarına göre görev yaparlar. Hiçbir organ, makam,
merci veya kişi, yargı yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve hakimlere emir ve talimat veremez, genelge gönderemez,
tavsiye ve telkinde bulunamaz.
Askeri hakimler, görevlerinde bağımsızdırlar; Anayasaya, kanuna
ve hukuka uygun olarak vicdani kanaatlerine göre hüküm verirler.
Askeri hakimler, Anayasada belirlenen hakimlik ve savcılık
teminatı esasları çerçevesinde adalet, tarafsızlık, doğruluk ve dürüstlük,
tutarlılık, eşitlik, ehliyet ve liyakat ilkelerine göre görev yaparlar.
Askeri hakimler azlolunamazlar. Bir mahkemenin veya kadronun
kaldırılması nedeniyle de olsa aylık ve ödeneklerinden ve diğer özlük
haklarından yoksun kılınamazlar ve bu Kanunda belirtilen istisnalar
dışında, kendileri istemedikçe altmış yaşını bitirinceye kadar emekliye
sevk olunamazlar.
Ağır
ceza mahkemelerinin görevine giren suçüstü halleri dışında, suç işlediği
ileri sürülen askeri hakimler, yakalanamaz,
üzerleri, konutları ve araçları aranamaz, sorguya çekilemezler. Ancak
durum, derhal Millî Savunma Bakanlığına bildirilir. Bu fıkra hükmüne aykırı
hareket edenler hakkında genel hükümlere göre doğrudan doğruya soruşturma
ve kovuşturma yapılır.
Askeri hakimlere Millî Savunma Bakanlığı tarafından mesleki
unvanlarını gösterir kimlik belgesi verilir.”
MADDE 40 – 357
sayılı Kanunun ek 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Askeri Hakimlere” ibaresi “Adli müşavirlik kadrolarında veya
disiplin subaylığı görevlerinde bulunan askeri hakimlere” şeklinde
değiştirilmiş ve üçüncü fıkrası madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 41 – 357
sayılı Kanunun ek 13 üncü maddesi ile aynı Kanuna ekli (1), (2) ve (3)
sayılı cetveller yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 42 – 357
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 9 – 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel
Sağlık Sigortası Kanununun yürürlüğe girdiği tarihten önce 5434 sayılı T.C.
Emekli Sandığı Kanununa tabi olarak çalışmış olup 5510 sayılı Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılan
askeri hakimlerin emeklilik kesenek ve
karşılıkları ile emekli aylıkları ve ikramiyelerinin hesaplanmasında 2802
sayılı Kanunun geçici 16 ncı maddesi hükümleri
uygulanır.
GEÇİCİ
MADDE 10 – Hakkında iddianamenin kabulüne karar verilerek bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihte yargılamaları askeri mahkemelerde devam eden
askeri hakimlerin dava dosyaları Askeri Yargıtaya gönderilerek kovuşturmalarına Askeri Yargıtayda bulundukları aşamadan itibaren devam olunur.
GEÇİCİ
MADDE 11 – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte görevde bulunan askeri hakimlerin, birinci sınıfa ayrılma ve birinci sınıf olma
tarihleri, bu Kanun hükümleri dikkate alınarak yeniden belirlenir. Ancak,
herhangi bir nedenle alınmış kademe ilerlemeleri ve derece yükselmelerinin
tamamı askeri hakimlik mesleğinden sayılır.
Birinci sınıfa geçirilmiş olup da birinci sınıf hakim
ve savcıların özlük haklarından yararlanamayan askeri hakim için 15 inci
maddenin altıncı fıkrasında yer alan üç yıllık süre bir yıl olarak
uygulanır.
Yukarıdaki
fıkra hükümleri, kazanılmış hak ve statüleri geriye götürmez ve geçmişe
yönelik mali hak ve yükümlülükler doğurmaz.
GEÇİCİ
MADDE 12 – Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler altı ay içinde hazırlanarak
yürürlüğe konulur.”
MADDE 43 – 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı
maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün (B) bendinin (3) numaralı alt bendine
(b) sırasından sonra gelmek üzere aşağıdaki (c) sırası eklenmiş ve mevcut
(c) sırası (d) sırası olarak teselsül ettirilmiştir.
“c)
Yukarıda sayılanlardan yükseköğrenimli olanlar 1 inci derecenin son
kademesine,”
MADDE 44 – 657
sayılı Kanunun 122 nci maddesinin birinci
fıkrasına son cümlesinden önce gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Türk Silahlı Kuvvetlerinde
(Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı hariç) görevli
Devlet memurları için Millî Savunma Bakanı bu yetkisini devredebilir.”
MADDE 45 – 27/7/1967
tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 14 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 14 – En az dört yıl süreli fakülte veya
yüksekokulları bitiren kadın veya erkeklerden muvazzaf subay olmak için
başvuranlar; düzeltilmemiş nüfus kaydına göre yirmiyedi
yaşından, lisansüstü öğrenimi tamamlamış olanlar ise otuziki
yaşından büyük olmamak, yedek subay olma koşullarını taşımak, yönetmelikte
öngörülen sınavlar ile uygulanacak temel askerlik eğitiminde başarılı olmak
ve diğer nitelikleri de haiz bulunmak şartıyla Genelkurmay Başkanlığınca
gösterilecek lüzuma göre Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından harp
okullarında yetiştirilemeyen veya yeterince yetiştirilemeyen sınıflarda
muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler.
En az
dört yıl süreli fakülte veya yüksekokulları bitirip Türk Silahlı
Kuvvetlerinde askerlik hizmetine başladıklarında düzeltilmemiş nüfus
kaydına göre yirmiyedi yaşından, lisansüstü
öğrenimini tamamlamış olanlarda ise otuziki
yaşından büyük olmayanlardan muvazzaf subaylığa geçmek isteyenler, birinci
fıkrada yazılı şartlar dahilinde muvazzaf
subaylığa nasbedilebilirler. Bunlardan,
terhislerini müteakip başvuranlar ile askerlik hizmeti esnasında veya
terhislerini müteakip en az dört yıl süreli fakülte veya yüksekokulları
bitirip başvuranlar da birinci fıkra hükümlerine göre muvazzaf subaylığa nasbedilebilirler.
Bu madde
hükümlerine göre subay nasbedilenler, 15 inci
maddede öngörülen askeri eğitimi müteakip atandıkları görevlerde bir yıllık
deneme (adaylık) süresine tabi tutulurlar.
Temel askerlik eğitiminde veya askeri eğitimde
başarı gösteremeyenler, eğitimi başarı ile bitirdikten sonra atandıkları
görevde bir yıllık deneme süresi sonunda Türk Silahlı Kuvvetlerine uyum
sağlayamayan veya subaylığa engel hali görülenler ile deneme süresinin
bitimine kadar kendi istekleri ile ayrılmak isteyenlerin Türk Silahlı Kuvvetlerinden
ilişikleri kesilir ve aldıkları aylıkları dışında Devletçe bunlara yapılan
masraflar, kanuni faizleriyle birlikte kendilerinden tahsil olunur.
Temel
askerlik eğitiminden çeşitli nedenlerle ilişiği kesilenlerin temel eğitimde
geçirdikleri süreler ile temel askerlik eğitimini müteakip subay nasbedilenlerden deneme süresinin bitimine kadar
ayrılanların temel eğitimde ve muvazzaf subaylıkta geçen süreleri askerlik
hizmetinden sayılır. Toplam hizmet süreleri askerlik yükümlülük sürelerini
karşılayanlar askerlik hizmetini yerine getirmiş sayılırlar. Eksik hizmeti
olanların bu süreleri, 16/6/1927 tarihli ve 1076
sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanunu veya 21/6/1927
tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanunu hükümlerine göre tamamlatılır.
Muvazzaf
subay adayları sağlık, disiplin, mükafat ve ceza
işlemleri bakımından harp okulu öğrencilerinin intibak eğitiminde tabi
olduğu kural ve müeyyidelere tabidir.
Temel
askerlik eğitimleri, takvim yılının 30 Ağustos tarihine kadar tamamlanır.
Bu kişilerin subaylık nasıpları hangi tarihte olursa olsun, kademe
ilerlemesi veya üst rütbeye yükselmelerine esas olacak nasıplarında
kararname takvim yılının 30 Ağustos tarihi esas alınır. Ancak, 30 Ağustos
tarihinden sonra subay nasbedilenlere bu işlemden
dolayı geriye doğru maaş, maaş farkı ve diğer özlük hakları verilmez.”
MADDE 46 – 926
sayılı Kanunun 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 20 – Fakültelerde veya yüksekokullarda
askeri öğrenci olarak okutulacakların giriş şartları, görev ve
sorumlulukları, askeri öğrencilikten çıkarılma ile ilgili işlemler, fakülte
veya yüksekokullarda azami öğrenim süreleri, askeri eğitime ait hususlar,
fakülte veya yüksekokul mezunları ile yedek subaylık hizmetini yapmakta
iken istekli bulunanlardan muvazzaf subay nasbedilmek
üzere temel askerlik eğitimine alınacaklarda ve muvazzaf subaylığa nasbedilmelerinde aranacak nitelikler ve diğer hususlar
yönetmelikte tespit olunur.”
MADDE 47 – 926
sayılı Kanunun 112 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “15 yıl” ibaresi “10 yıl” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 48 – 926
sayılı Kanunun 113 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“II –
Yurt içinde ve yurt dışında öğrenim, kurs ve staj yapanlar ile yurt dışına
sürekli göreve atananların yükümlülükleri:
MADDE
113 – Subay veya astsubay nasbedildikten sonra
öğrenim, kurs, staj ve sürekli görev nedeniyle yurt dışına gidenler ile
Silahlı Kuvvetler hesabına yurt içinde öğrenim, eğitim ve kurs görenlerin
yükümlülükleri aşağıda gösterilmiştir:
a) Subay
veya astsubay nasbedildikten sonra yabancı
memleketlere altı ay veya daha fazla süre ile öğrenim, staj, kurs, ihtisas
veya görgü ve bilgilerini artırmak maksadıyla gidenlerin yükümlülükleri,
masrafların ödenme şekline bakılmaksızın, gidiş ve dönüş tarihleri arasında
geçen sürenin iki katı kadar uzatılır.
b) Subay
veya astsubay nasbedildikten sonra; Silahlı
Kuvvetler hesabına yurt içindeki fakülte ve yüksekokullarda lisans veya
lisansüstü öğrenim yapanların yükümlülükleri, buralarda geçen süreler kadar
uzatılır.
c) Harp
Akademileri Eğitimi bünyesinde verilen Kuvvet Harp Akademisi ve Silahlı
Kuvvetler Akademisi eğitimlerini bitiren subayların yükümlülükleri,
buralarda geçen süreler kadar uzatılır.
ç)
Silahlı Kuvvetler hesabına yurt içinde Tıpta Uzmanlık Eğitimini
bitirenlerin yükümlülükleri, buralarda geçen sürelerin yarısı kadar
uzatılır.
d)
Pilotaj eğitimini (pilot adaylarına verilen uçuş eğitimi) bitirenlerin
yükümlülükleri, buralarda geçen sürelerin iki katı kadar uzatılır.
e) Yurt
dışı sürekli göreve atanan subay veya astsubayların yükümlülükleri,
buralarda geçen süreler kadar uzatılır. Ancak, yaş haddinden veya
kadrosuzluktan emekli edileceklere bu yükümlülük süresi uygulanmaz.
f) (a),
(b), (c), (ç), (d) ve (e) bentleri gereğince yükümlülüklere eklenecek
hizmet sürelerinin başlangıç tarihleri;
1.
Yükümlülük süresini tamamlamadan gidenlerin, yükümlülük süresini
tamamladıktan sonra,
2. Yükümlülük
süresini tamamlayarak gidenlerle, yükümlülüklerini bu süre içinde
tamamlayanların,
kadro
görevine fiilen katıldıkları tarihten başlar.”
MADDE 49 – 926
sayılı Kanunun 114 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “15 yıllık”
ibaresi “10 yıllık”, “iki katı” ibaresi “bir katı” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 50 – 926
sayılı Kanunun 115 inci maddesinin (b) fıkrasında yer alan “astsubay”
ibarelerinden önce gelmek üzere “subay veya” ibareleri eklenmiştir.
MADDE 51 – 926
sayılı Kanunun 126 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (a) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a)
Eşinin doğum yapması, eşinin ölümü, çocuğunun ölümü, kendisinin veya eşinin
ana, baba veya kardeşinin ölümü hallerinin her birinde isteği üzerine on
güne kadar; kendisinin veya çocuğunun evlenmesi halinde isteği üzerine yedi
güne kadar,”
“e) Subay ve astsubaylara, bakmakla yükümlü olduğu
veya refakat etmediği takdirde hayatı tehlikeye girecek ana, baba, eş ve
çocukları ile kardeşlerinden birinin ağır bir kaza geçirmesi veya tedavisi
uzun süren önemli bir hastalığa tutulmuş olması hallerinde, bu hallerin
sağlık kurulu raporuyla belgelendirilmesi şartıyla, istekleri üzerine,
aylık ve özlük hakları korunarak üç aya kadar izin verilebilir. Bu sürenin bitimini müteakip istekleri üzerine
ayrıca altı aya kadar aylıksız izin verilebilir. Aylıksız izinli olarak
geçirilen süreler mecburi hizmet süresinden sayılmaz.”
MADDE 52 – 926
sayılı Kanunun 128 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“d)
Kadın personele doğum yapmasından önce sekiz hafta ve doğum yaptığı
tarihten itibaren sekiz hafta olmak üzere toplam onaltı
hafta süre ile aylıklı izin verilir. Çoğul gebelik halinde, doğum öncesi
sekiz haftalık izin süresine iki hafta süre eklenir. Ancak beklenen doğum
tarihinden sekiz hafta öncesinden, sağlık durumunun uygun olduğu doktor
raporu ile belgelenen personel, isterse doğumdan önceki üç haftaya kadar iş
yerinde çalışabilir. Bu durumda personelin isteği halinde doğum öncesinde
çalıştığı süreler, doğum sonrası izin süresinin bitim tarihinden itibaren
aylıklı izin süresine eklenir. Doğumun erken gerçekleşmesi nedeniyle doğum
öncesi sekiz haftalık izinden kullanılamayan süreler, doğum sonrası
sürelere eklenir. Doğumda veya doğum sonrası aylıklı izin süresi içerisinde
annenin ölümü halinde, isteği üzerine subay veya astsubay olan babaya, bu
fıkrada anne için öngörülmüş olan süre kadar izin verilir.
Doğum
yapan personele çocuklarını emzirmeleri için aylıklı izin süresinin bitim
tarihinden itibaren ilk altı ayda günde üç saat, ikinci altı ayda günde bir
buçuk saat süt izni verilir. Süt izninin hangi saatler arasında ve kaça bölünerek
kullanılacağı personelin tercihine bırakılır.
Ayrıca
doğum yapan personele, aylıklı izinlerinin bitiminden itibaren başlamak
üzere, en fazla üç yaşında bir çocuğu evlat edinen kadın personele çocuğun
ana ve babasının rızasının kesinleştiği tarihten veya vesayet dairelerinin
izin verme tarihinden itibaren istekleri üzerine oniki
aya kadar aylıksız izin verilir. Aylıksız izin süreleri mecburi hizmet
süresinden sayılmaz.”
“Bu
madde kapsamında verilen izinler rütbe bekleme süresinden sayılır.”
MADDE 53 – 926
sayılı Kanunun 137 nci maddesinin üçüncü fıkrası
madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 54 – 926
sayılı Kanunun 143 üncü maddesine ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Kendi
nam ve hesabına fakülte veya yüksekokulları bitirenlerden subay nasbedilmek üzere temel askerlik eğitimine alınanlar,
asteğmenler için ilgili mevzuatında öngörülen aylık ve mali haklar ile
sosyal yardımlardan (tayin bedeli hariç) aynen yararlandırılırlar. 28/2/1982 tarihli ve 2629 sayılı Kanun hükümleri
saklıdır.
Harçlıkların
küsuratlı çıkması durumunda, ödemelerde küsuratlar tama (1 Türk Lirasına)
iblağ edilir.”
MADDE 55 – 926
sayılı Kanunun ek 10 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Yabancı
bir memlekette veya uluslararası kuruluşlarda görev alacak subay veya
astsubaylara; Genelkurmay Başkanlığının muvafakati ve Millî Savunma
Bakanlığının (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için
İçişleri Bakanlığının) onayı ile 5 yıla kadar maaşsız izin verilebilir.
Birleşmiş Milletler Teşkilatı ile Türkiye
Cumhuriyetinin üye olduğu veya imzaladığı anlaşmalarla taraf bulunduğu
diğer uluslararası teşkilatlar nezdinde ateşkesi denetlemek üzere gözlemci
sıfatıyla görev alan veya barış gücünde görevlendirilen subay ve
astsubaylara, Genelkurmay Başkanlığının muvafakati, Millî Savunma
Bakanlığının (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı için
İçişleri Bakanlığının) teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile beş yıla
kadar maaşlı izin verilebilir. Bu
personele, görevlendirilen teşkilat tarafından yapılacak ödemelerin
dışında, ayrıca, aynı kararname ile tespit edilecek tutarda aylık ek ücret
de verilebilir.”
MADDE 56 – 926
sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
“EK
MADDE 28 – 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı
Terörle Mücadele Kanunu kapsamında aylık bağlanan Türk Silahlı Kuvvetleri
personelinin unvan ve rütbeleri, 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanununun
ek 77 nci maddesine göre belirlenecek emsalini
geçmemek üzere Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde göreve devam eden
emsallerinin rütbe ve unvanlarına yükseltilir ve haklarında yapılacak her
türlü işlemde yükseltilen unvan ve rütbeleri esas alınır.
EK MADDE
29 – Türk Silahlı Kuvvetlerinin faaliyetleri ile ilgili alanlarda
Genelkurmay Başkanına danışmanlık yapmak üzere, kadro şartı aranmaksızın ve
diğer kanunların sözleşmeli personel çalıştırılması hakkındaki hükümlerine
bağlı olmaksızın sözleşmeli olarak 10 kişiye kadar Genelkurmay Başkanı
danışmanı çalıştırılabilir. Bu kapsamda çalıştırılanlara, (60.000) ila
(100.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak
tutarda aylık sözleşme ücreti hak edildikçe ödenir ve sözleşme ücreti
dışında mali ve sosyal haklar kapsamında herhangi bir ad altında ödeme
yapılmaz. Bu şekilde çalıştırılacak personelin sözleşme ücreti ile sözleşme
usul ve esasları, tam veya kısmi zamanlı çalıştırılacak olması dikkate
alınarak Genelkurmay Başkanlığınca belirlenir. Kamu kurum ve kuruluşları
ile kamu tüzel kişiliğini haiz kurumlarda çalışanlar aylık, ödenek, her
türlü zam ve tazminatlar ile diğer mali ve sosyal hak ve yardımları kurumlarınca
ödenmek kaydıyla kurumlarının ve kendilerinin muvafakati ile Genelkurmay
Başkanlığınca görevlendirilebilirler. Bu personele mali ve sosyal haklar
kapsamında ayrıca bir ödeme yapılmaz. Bu kapsamdaki personel ilgili
mevzuatında yer alan süre sınırlamalarına tabi olmaksızın ihtiyaç duyulan
hizmet süresince kurumlarından aylıksız izinli olarak da bu madde hükümleri
uyarınca Genelkurmay Başkanlığınca görevlendirilebilir. Aylıksız izinli
çalışanlara çalıştıkları görevler dikkate alınarak bu madde hükümleri uyarınca
ödeme yapılır ve bunların Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkileri kendi
kurumlarındaki statüleri dikkate alınarak devam ettirilir. Bunlardan
aylıksız izinli olarak çalıştırılanların Genelkurmay Başkanlığında geçen
süreleri kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinde değerlendirilir ve bu
süreler terfi ve emekliliklerinde hesaba katılır. Terfileri başkaca bir
işleme gerek duyulmadan süresinde yapılır.
Bu madde
uyarınca çalıştırılan Genelkurmay Başkanı danışmanlarının sözleşme veya
görevlendirmeleri Genelkurmay Başkanının görev süresinin sona erdiği
tarihte hiçbir işleme gerek kalmaksızın sona ermiş sayılır. Kamu kurum ve
kuruluşları ile kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların personeli bu fıkrada
sayılan hallerde hiçbir işleme gerek kalmaksızın kendi kurumlarındaki kadro
veya pozisyonlarına dönerler.
Bu madde
uyarınca, aylıksız izinli olanlar hariç, sözleşmeli olarak çalıştırılacak
personel, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(a) bendi kapsamında sigortalı sayılır.”
MADDE 57 – 926
sayılı Kanuna ekli EK-VI, EK-VII, EK-VIII, EK-VIII/A, EK-VIII/B ve
EK-VIII/C sayılı cetvellerin 1 inci derece satırları ile EK-IX sayılı
cetvel aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
EK-VI SAYILI CETVEL
SUBAYLAR İÇİN AYLIK GÖSTERGE TABLOSU
EK-VII SAYILI CETVEL
B-109 UNCU MADDEYE GÖRE ASTSUBAYLIKTAN SUBAYLIĞA
GEÇENLER İÇIN AYLIK GÖSTERGE TABLOSU
EK-VIII SAYILI CETVEL
ASTSUBAYLAR (ÜSTÇAVUŞ VE KIDEMLİ ÜSTÇAVUŞLUKTA
ÜÇER YILLIK RÜTBE BEKLEME SÜRESİNE TABİ OLANLAR) İÇİN AYLIK GÖSTERGE
TABLOSU
EK-VIII/A SAYILI CETVEL
ASTSUBAY MESLEK YÜKSEK OKULU MEZUNU VE FAKÜLTE,
YÜKSEK OKUL VEYA MESLEK YÜKSEK OKULUNU BİTİREREK TEMEL ASKERLİK EĞİTİMİNDE
BAŞARILI OLUP ASTSUBAY ÇAVUŞLUĞA NASBEDİLEN ASTSUBAYLAR (ÜSTÇAVUŞ VE KIDEMLİ
ÜSTÇAVUŞLUKTA ÜÇER YILLIK RÜTBE BEKLEME SÜRESİNE TABİ OLANLAR) İÇİN
AYLIK GÖSTERGE TABLOSU
EK-VIII/B SAYILI CETVEL
ASTSUBAYLAR İÇİN AYLIK GÖSTERGE TABLOSU
(ÜSTÇAVUŞ VE KIDEMLİ ÜSTÇAVUŞLUKTA ALTIŞAR YILLIK
RÜTBE BEKLEME SÜRESİNE TABİ OLANLAR)
EK-VIII/C SAYILI CETVEL
ASTSUBAY MESLEK YÜKSEK OKULU MEZUNU VE FAKÜLTE,
YÜKSEK OKUL VEYA MESLEK YÜKSEK OKULUNU BİTİREREK TEMEL ASKERLİK EĞİTİMİNDE BAŞARILI
OLUP ASTSUBAY ÇAVUŞLUĞA NASBEDİLEN ASTSUBAYLAR İÇİN AYLIK GÖSTERGE TABLOSU
(ÜSTÇAVUŞ VE KIDEMLİ ÜSTÇAVUŞLUKTA ALTIŞAR YILLIK RÜTBE BEKLEME SÜRESİNE
TABİ OLANLAR)
EK-IX SAYILI CETVEL
UZMAN JANDARMA ÇAVUŞLAR İÇİN AYLIK
GÖSTERGE TABLOSU
KADEMELER
MADDE 58 – 926
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 33 – Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte halen görevde olan subay
ve astsubaylar, bu maddeyi ihdas eden Kanun ile değiştirilen aylık gösterge
tablolarındaki lehe olan esaslar dikkate alınarak intibak ettirilirler. Bu
şekilde yapılacak intibaklarda geçmişe yönelik maaş ve maaş farkı ödenmez.
GEÇİCİ
MADDE 34 – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce emekli, adi malullük,
vazife malullüğü aylığı bağlananlar ile dul ve yetim aylıkları alanların, hizmet
süreleri ve görevde bulundukları sürelerdeki durumları göz önüne alınarak
bu Kanundaki esaslar dahilinde intibakları
yapılır. Bu şekilde yapılacak intibaklarda geçmişe yönelik maaş ve maaş
farkı ödenmez.”
MADDE 59 – 27/6/1972
tarihli ve 1600 sayılı Askerî Yargıtay Kanununun 16 ncı
maddesinin birinci fıkrasının (3) numaralı bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“3.
Askeri Yargıtay Başkanının, Başsavcısının, İkinci Başkanının, daire
başkanlarının ve üyelerinin askeri yargıya tabi şahsi suçlarına ilişkin
ceza davalarına ve kanunlarda gösterilen diğer davalara ilk ve son yargı
yeri olarak bakmak.”
MADDE 60 – 4/7/1972
tarihli ve 1602 sayılı Askerî Yüksek İdare Mahkemesi Kanununun 47 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
47 – Dilekçeler ve savunmalar alındıktan veya cevap süreleri geçtikten
sonra, dava dosyaları Genel Sekreterlikçe Başsavcılığa verilir.
Başsavcılığın düşüncesi alındıktan sonra dosyalar Genel Sekreterliğe geri
gönderilir. Başsavcılık düşüncesi Genel Sekreterlikçe taraflara tebliğ
edilir. Taraflar tebliğden itibaren yedi gün içerisinde cevaplarını yazılı
olarak Mahkemeye bildirebilirler. Bu süre uzatılamaz. Tarafların cevapları
alındıktan veya cevap süresi geçtikten sonra dosyalar görevli daireye Genel
Sekreterlik aracılığı ile gönderilir.”
MADDE 61 – 10/6/1985
tarihli ve 3225 sayılı Milli Savunma Bakanlığı ile Kara, Deniz ve Hava
Kuvvetleri Komutanlıklarına Bağlı Kurumlarda Döner Sermaye Teşkili ve
İşletilmesine İlişkin Kanunun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“211 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri İç Hizmet
Kanununun 69 uncu maddesinin (d) bendi ile 70 inci maddesi kapsamındaki hak
sahipleri ve mevcut yatak miktarı içinde her yıl yüzde ondan aşağı olmamak
üzere Genelkurmay Başkanlığı tarafından belirlenecek oran veya sayıda sivil
hastalar, döner sermaye teşkil edilmiş askerî hastanelerde muayene ve
tedavi olabilirler.”
MADDE 62 – 28/2/1982
tarihli ve 2629 sayılı Uçuş, Paraşüt, Denizaltı, Dalgıç ve Kurbağa Adam
Hizmetleri Tazminat Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinin (4) numaralı alt bendinde yer alan “sözleşmeli astsubaylar ile
uzman erbaşlar” ibaresi “sözleşmeli astsubay, uzman jandarma ve uzman
erbaşlar” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 63 – 18/3/1986
tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununun 11 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
11 – Uzman erbaşların barışta her yıl kırkbeş gün
izin alma hakları vardır. Bu müddete yol dahil
değildir. Bu iznin onbeş günü mazeret izni olarak
kullanılır. Yıllık izinlerin verilmesi, zamanı ve süresi hizmetin aksamaması
esas alınmak suretiyle kıt’a, karargah ve kurum
amirlerince düzenlenir. Onbeş günlük mazeret izni
dışında uzman erbaşlara;
a)
Eşinin doğum yapması, eşinin ölümü, çocuğunun ölümü, kendisinin veya eşinin
ana, baba veya kardeşinin ölümü hallerinin her birinde isteği üzerine on
güne kadar; kendisinin veya çocuğunun evlenmesi halinde isteği üzerine yedi
güne kadar,
b)
Doğumda veya doğum sonrası aylıklı izin veya analık izni süresi içerisinde
eşinin ölümü halinde, isteği üzerine uzman erbaşa anne için öngörülen süre
kadar,
c)
Yangın, deprem, su baskını gibi olağanüstü bir mazeret dolayısıyla bir yıl
içerisinde otuz güne kadar,
mazeret
izni verilebilir. Verilen mazeret izinleri yıllık izne mahsup edilmez.
İzinler Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Yönetmeliği esaslarına göre
düzenlenir.
Uzman erbaşlara, bakmakla yükümlü olduğu veya
refakat etmediği takdirde hayatı tehlikeye girecek ana, baba, eş ve
çocukları ile kardeşlerinden birinin ağır bir kaza geçirmesi veya tedavisi
uzun süren önemli bir hastalığa tutulmuş olması hallerinde, bu hallerin
sağlık kurulu raporuyla belgelendirilmesi şartıyla, istekleri üzerine,
aylık ve özlük hakları korunarak üç aya kadar izin verilebilir. Bu sürenin bitimini müteakip istekleri üzerine
ayrıca altı aya kadar aylıksız izin verilebilir. Bu şekilde aylıksız izinli
olarak geçirilen süreler sözleşme süresinden sayılmaz.
Uzman
erbaşlara yıllık izinleri dışında, ayrıca 1111 sayılı Kanunun 78 inci
maddesinde belirtilen esaslara göre izin verilir. Verilen bu izinler yıllık
izinden sayılmaz.”
MADDE 64 – 3269
sayılı Kanunun 15 inci maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “onbeş yıldır” ibaresi “on yıldır” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 65 – 28/5/1988
tarihli ve 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanununun 21 inci maddesinin ikinci
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Ancak, bunlara uygulanacak ek
gösterge rakamı 2200’ü geçemez.”
MADDE 66 – 3466
sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK
MADDE 1 – Ortaokul ve dengi okul öğrenim düzeyine sahip uzman
jandarmalardan görevde bulundukları süre içerisinde lise ve dengi okul
öğrenimini tamamlayanların, mevcut derece ve kademelerine bir derece ilave
edilmek suretiyle 926 sayılı Kanuna ekli Ek-IX sayılı Cetvele intibakları
yapılır.
Uzman
jandarmalardan görevde bulundukları süre içerisinde iki yıl süreli
yükseköğrenimi tamamlayanlara bir kademe, üç yıl süreli yükseköğrenimi
tamamlayanlara iki kademe, dört veya daha uzun süreli yükseköğrenimi tamamlayanlara
ise bir derece verilir. İki veya üç yıl süreli yükseköğrenimini
tamamlayarak intibakları yapılmış olanların, görevde bulundukları süre
içerisinde dört veya daha uzun süreli yükseköğrenimi tamamlamaları halinde
intibak işlemleri bir defaya mahsus olmak üzere tekrar yapılır. Yükseköğrenimden
dolayı bir defadan fazla yapılan intibak işlemlerinin toplamı bir dereceden
fazla olamaz.
İki veya
daha uzun süreli yükseköğrenimi tamamladıktan sonra uzman jandarma nasbedilenlerin intibakları, yukarıda belirtilen
esaslar dâhilinde uzman jandarmalığa nasıplarında yapılır.
Bu
intibaklar, personelin mezuniyetine dair resmi belgeyi ibraz edip
müracaatını yaptığı tarihten geçerli olarak yapılır. Ancak, bunlara geçmişe
yönelik maaş ve maaş farkı ödenmez.
Uzman
jandarmaların, yapılan intibaklarla bir üst maaş derecesinin birinci
kademesine yükseltilmesi için terfi etmeleri beklenmez. Bu şekilde yapılan
derece ilerlemesi ile üst rütbe maaşını almış olmak, üst rütbeye terfii
gerektirmez.
İntibak
yoluyla yapılacak derece ve kademe ilerlemelerinin nasıl yapılacağı ve onay
makamları Uzman Jandarma Atama ve Sicil Yönetmeliğinde gösterilir.
Lise ve
dengi okul öğrenim düzeyine sahip olan uzman jandarmalar, ikinci derecenin
altıncı kademesine kadar ilerleyebilirler. Bunlardan
ikinci derece için öngörülen üçüncü veya daha sonraki kademeleri kazanılmış
hak aylığı olarak almış olanlardan; üçüncü kademede en az bir yılını
tamamlayan, askeri ve varsa mülki sicil belgelerinin son altı yıllık sicil
notu ortalaması sicil tam notunun yüzde doksanı ve daha yukarısı olan ve
kademe ilerlemesi yapma şartlarını taşıyanlar, 926 sayılı Kanuna ekli Ek-IX
sayılı Cetvelin birinci derecesine yükseltilirler.
Ortaokul
ve dengi okul öğrenim düzeyine sahip uzman jandarmalar hakkında 926 sayılı
Kanuna ekli Ek-IX sayılı Cetvelin bu maddeyi ihdas eden Kanunla
değiştirilmeden önceki hali uygulanmaya devam olunur.”
MADDE 67 – 3466
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 6 – Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihte halen görevde olan uzman jandarmaların, 926 sayılı Kanuna ekli
Ek-IX sayılı Cetvelin bu maddeyi ihdas eden Kanunla değiştirilmeden önceki
haline göre belirlenmiş olan derece ve kademelerine; lise ve dengi okul
öğrenim düzeyine sahip olanlara bir derece, iki yıl süreli yükseköğrenim
düzeyine sahip olanlara bir derece ve bir kademe, üç yıl süreli
yükseköğrenim düzeyine sahip olanlara bir derece ve iki kademe, dört veya
daha uzun süreli yükseköğrenimi tamamlamış olanlara ise iki derece ilave
edilerek 926 sayılı Kanunun Ek-IX sayılı Cetveline intibakları yapılır.
Bu
intibaklar, personelin mezuniyetine dair resmi belgeyi ibraz edip
müracaatını yaptığı tarihten geçerli olarak yapılır. Ancak, bunlara geçmişe
yönelik maaş ve maaş farkı ödenmez.
Uzman
jandarmaların bu madde hükümlerine göre yapılan intibaklarla üst
derecelerinin birinci kademesine yükseltilmesi için terfi etmeleri
beklenmez. Bu şekilde yapılan derece ilerlemesi ile üst rütbe maaşını almış
olmak, üst rütbeye terfii gerektirmez.
Statü
değiştirerek subay veya astsubaylığa geçirilenlerden halen görevde olanlar
da birinci fıkra ile düzenlenen intibak hükümlerinden yararlandırılır.
Uzman jandarma olarak görev yapmış olanlardan, bu
görevleri üzerinden emekli, adi malullük, vazife malullüğü aylığı bağlanmış
olanların veya uzman jandarma görevi esas alınarak dul ve yetim aylığı
bağlanmış olanların aylıkları, uzman jandarma görevinin sona erdiği
tarihteki en son öğrenim durumları ve bu madde esas alınarak 926 sayılı
Kanunun Ek-IX sayılı Cetveline göre yeniden belirlenir. Aylıkların bu şekilde yeniden belirlenmesinden
dolayı geçmişe yönelik aylık ve ikramiye farkı ödenmez.”
MADDE 68 – 13/6/2001
tarihli ve 4678 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetlerinde İstihdam Edilecek
Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci
fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ancak, askerlik yükümlülüğünü
yerine getirmekte olanlar veya terhis edilenler sözleşmeli subay
olabilirler.”
MADDE 69 – 4678
sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 5
– Sözleşmeli subay adayları, yapılacak ön sözleşmeyi müteakip askeri
eğitime alınır. Askeri eğitim ile ilgili esaslar yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 70 – 4678
sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “onbeş yıl” ibaresi “on yıl”
şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Türk
Silahlı Kuvvetleri bünyesinde bulunan ve ön lisans, lisans ve lisansüstü
düzeyde eğitim ve öğretim yapan kurum ve kuruluşların öğretim üyesi
kadrolarında atamalı olarak görev yapanlarda yukarıda belirtilen fiili
hizmet yılı şartı aranmaz.”
MADDE 71 – 4678
sayılı Kanunun 11 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “onbeş yıl” ibaresi “on yıl” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 72 – 4678
sayılı Kanunun 24 üncü maddesine birinci fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Sözleşmeli
subaylardan Türk Silahlı Kuvvetleri nam ve hesabına lisansüstü öğrenim
yaptırılanlar, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinden
faydalanır.”
MADDE 73 – 24/5/1989
tarihli ve 3563 sayılı Harp Akademileri Kanununun 16 ncı
maddesine birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“İstihdam
esasları yönetmelikte belirlenmiş olan harp akademilerinde atamalı veya
sözleşmeli olarak görevli öğretim elemanlarına, disiplin ve cezai hükümler
ile bu Kanunda düzenlenmemiş diğer hak ve yükümlülükler açısından Türk
Silahlı Kuvvetlerinde görevli sivil memurlara uygulanan mevzuat hükümleri
tatbik edilir. Bunlar Türk Silahlı Kuvvetleri sosyal tesislerinden ve kamu
konutlarından görevlendirildikleri kadro derecesindeki subaylar gibi
istifade ederler, askeri personel ile aralarındaki protokol
münasebetlerinin düzenlenmesinde de aynı esas uygulanır.”
MADDE 74 – 11/5/2000
tarihli ve 4566 sayılı Harp Okulları Kanununun 40 ıncı
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Harp
okullarında görevlendirilen sivil öğretim elemanlarının özlük hakları, 2547
sayılı Yükseköğretim Kanunu ile 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanunu
hükümlerine göre verilir. İstihdam esasları yönetmelikte belirlenmiş olan
harp okullarında atamalı veya sözleşmeli olarak görevli öğretim
elemanlarına, disiplin ve cezai hükümler ile bu Kanunda düzenlenmemiş diğer
hak ve yükümlülükler açısından Türk Silahlı Kuvvetlerinde görevli sivil
memurlara uygulanan mevzuat hükümleri tatbik edilir. Bunlar, Türk Silahlı
Kuvvetleri sosyal tesislerinden ve kamu konutlarından görevlendirildikleri
kadro derecesindeki subaylar gibi istifade ederler, askeri personel ile
aralarındaki protokol münasebetlerinin düzenlenmesinde de aynı esas
uygulanır.”
MADDE 75 – 17/11/1983 tarihli ve 2955 sayılı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“j)
Sivil kişilerin muayene ve tedavilerini ayakta veya mevcut yatak miktarı
içinde yüzde ondan aşağı olmamak üzere Genelkurmay Başkanlığı tarafından
belirlenecek oranda yatırarak yapmak.”
MADDE 76 – 2955
sayılı Kanunun 36 ncı maddesine birinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Yönetmelikte
belirlenmiş istihdam esaslarına göre atamalı veya sözleşmeli olarak görevli
öğretim elemanlarına, disiplin ve cezai hükümler ile bu Kanunda
düzenlenmemiş diğer hak ve yükümlülükler açısından Türk Silahlı
Kuvvetlerinde görevli sivil memurlara uygulanan mevzuat hükümleri tatbik
edilir. Bunlar, Türk Silahlı Kuvvetleri sosyal tesislerinden ve kamu
konutlarından görevlendirildikleri kadro derecesindeki subaylar gibi istifade
ederler, askeri personel ile aralarındaki protokol münasebetlerinin
düzenlenmesinde de aynı esas uygulanır.”
MADDE 77 – 11/4/2002
tarihli ve 4752 sayılı Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanununun 32 nci maddesine üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“İstihdam
esasları yönetmelikte belirlenmiş olan astsubay meslek yüksek okullarında
atamalı veya sözleşmeli olarak görevli öğretim elemanlarına, disiplin ve
cezai hükümler ile bu Kanunda düzenlenmemiş diğer hak ve yükümlülükler açısından
Türk Silahlı Kuvvetlerinde görevli sivil memurlara uygulanan mevzuat
hükümleri tatbik edilir. Bunlar, Türk Silahlı Kuvvetleri sosyal
tesislerinden ve kamu konutlarından görevlendirildikleri kadro
derecesindeki subaylar gibi istifade ederler, askeri personel ile
aralarındaki protokol münasebetlerinin düzenlenmesinde de aynı esas
uygulanır.”
MADDE 78 – 23/2/1961
tarihli ve 257 sayılı Er ve Erbaş Harçlıkları Kanununun 2 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Harçlıkların
küsuratlı çıkması durumunda, ödemelerde küsuratlar tama (1 Türk Lirasına)
iblağ edilir.”
MADDE 79 – 21/4/2004
tarihli ve 5143 sayılı Türk Silahlı Kuvvetlerinde İlk Nasıp İstihkakına
İlişkin Kanunun geçici 5 inci maddesinde yer alan “bir yıl” ibaresi “üç
yıl” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 80 – Bu
Kanunun;
a) 62 nci maddesi 15/11/2011
tarihinden geçerli olmak üzere,
b) Diğer
hükümleri,
yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 81 – Bu
Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
2/6/2012
|
Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2014
Hava Kuvvetleri'nden 291 pilot istifa etti
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου