Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Η όλη υπόθεση της επικαλούμενης συνωμοσίας βασίστηκε στην "απόδραση" του Δόκιμου Ίκαρου Νικόλαου Ακριβογιάννη στην Αλβανία και από εκεί στη Ρωσία.


Δίκη των Αεροπόρων

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια


Στη σύγχρονη ελληνική ιστορία με την ονομασία "Υπόθεση των Αεροπόρων", ή "Δίκη των Αεροπόρων" ονομάστηκε μια σκευωρία, όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια, κατά της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, τότε Βασιλικής Αεροπορίας, που συντάραξε τα πολιτικά δρώμενα της Ελλάδας το 1952.
Στόχος της σκευωρίας αυτής ήταν η απόπειρα να παρουσιαστεί η ηγεσία του Όπλου ως έχουσα κομμουνιστικές πεποιθήσεις, με συνέπεια αφενός την απομάκρυνση και δίωξη εξεχόντων στελεχών του και αφετέρου τη δημιουργία πολιτικής αστάθειας στην τότε κυβέρνηση του στρατηγού Πλαστήρα. Δημιουργός της σκευωρίας εκείνης ήταν ο μετέπειτα υποπτέραρχος Αντώνιος Σκαρμαλιωράκης και η ομάδα του, που την εποχή εκείνη υπηρετούσε στο Α2 του ΓΕΑ.
Σημειώνεται ότι ο Α. Σκαρμαλιωράκης εμφανίσθηκε αργότερα στο προσκήνιο, στις 21 Απριλίου 1967, στη Δικτατορία των Συνταγματαρχών, ως στέλεχος αυτής.

 
Η όλη υπόθεση της επικαλούμενης συνωμοσίας βασίστηκε στην "απόδραση" του Δόκιμου Ίκαρου Νικόλαου Ακριβογιάννη στην Αλβανία και από εκεί στη Ρωσία. Τις ανακρίσεις ανέλαβε τότε ο επισμηναγός Μητσάκος, ο οποίος εφαρμόζοντας κάθε παράνομο πρόσφορο μέσο, με βασανισμούς, τρομοκρατήσεις, προ-χρονολογώντας έγγραφα κλπ. προσπάθησε και συνέλεξε ψευδείς "ομολογίες" δια των οποίων στις 15 Ιουλίου 1952 εκδόθηκε βούλευμα κατά "είκοσι" ενόχων "κομμουνιστικής οργάνωσης" που "είχε αρχίσει να συγκροτείται από το 1950 αλλά συγκεκριμένες δολιοφθορές άρχισαν τον Σεπτέμβριο του 1951". Σύμφωνα με το ίδιο πόρισμα οι ένοχοι "εκτελούσαν εντολές της ηγεσίας του ΚΚΕ που βρίσκονταν στο εξωτερικό". Οι 20 ένοχοι κατά το βούλευμα ήταν, ιεραρχικά:
  • Αντώνιος Χρηστοφής, αρχισμηνίας
  • Ευάγγελος Καραγιάννης, αρχισμηνίας
  • Ιωάννης Ντίνος, επισμηνίας
  • Ιωάννης Γολεμάτης, σμηνίας
  • Νικόλαος Ακριβογιάννης, δόκιμος χειριστής
  • Φώτης Τσώκος, αυτοκινητιστής
  • Γεράσιμος Κατηφόρης, πολιτικός υπάλληλος του εργοστασίου αεροπλάνων
  • Αμφιτρύων Μοσχονάς, πολιτικός υπάλληλος του εργοστασίου αεροπλάνων
  • Χρήστος Δάδαλης, καθηγητής μαθηματικών και
  • Αθανάσιος Κόντος πρώην επισμηνίας.

Η Δίκη

Η Δίκη των Αεροπόρων ξεκίνησε στις 22 Αυγούστου 1952 στο Αεροδικείο Αθηνών, με την ακόλουθη σύνθεση: Πρόεδρος Αεροδικείου ο Σμήναρχος Γ. Κουντούρης, αεροδίκες οι σμήναρχοι Γ. Δούκας και Κ. Μαργαρίτης (αργότερα Α/ΓΕΑ) και οι αντισμήναρχοι Γ. Αντωνάκος (αργότερα Α/ΓΕΑ) και Ε. Κανελλάκης. Βασιλικός Επίτροπος ο αντισμήναρχος Κ. Παπαγεωργόπουλος.
Σημειώνεται ότι στη δίκη δεν προσήχθησαν ο Δόκιμος Ίκαρος Ν. Ακριβογιάννης θεωρούμενος φυγάς και ο Χρήστος Δάδαλης, που πέθανε κατά την ανάκριση με άγνωστο τόπο ταφής του.

Η Απόφαση

Η Απόφαση του Αεροδικείου εκδόθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου 1952, με βάση τον α.ν. 375/1936, σύμφωνα με την οποία κρίθηκαν και καταδικάστηκαν:
  1. Δύο εις θάνατο: οι Η. Παναγουλάκης (δις εις θάνατο) και Γ. Θεοδωρίδης.
  2. Τέσσερις σε ισόβια δεσμά: οι Θ. Μεταξάς, Γ. Μαδεμπλής, Αθ. Παπαντωνίου και Αθ. Κοντός.
  3. Τρεις σε εικοσαετή κάθειρξη: οι Ε. Ζαφειρόπουλος, Π. Λεμπέσης και Αλ. Κοντογεωργάκης.
  4. Ένας σε δεκαπενταετή κάθειρξη: ο Ι. Ντίνου και
  5. Δύο σε εξαετή κάθειρξη: οι Γ. Γαλανός και Α. Χριστοφής.
Οι υπόλοιποι των κατηγορουμένων αθωώθηκαν. Οι ποινές δεν εκτελέστηκαν και το 1953 η υπόθεση οδηγήθηκε στο Αναθεωρητικό.
Τον Μάρτιο του 1953 ξεκίνησε η επανεξέταση της υπόθεσης στο Αναθεωρητικό που μετά από κάποιες συνεδριάσεις διακόπηκε και αναβλήθηκε η δίκη "λόγω σημαντικών αιτίων και δια κρείσσονας αποδείξεις". Ξανάρχισε η δίκη έξι μήνες μετά, περί τα τέλη του Σεπτεμβρίου όπου κράτησε δύο μήνες. Η νέα απόφαση απάλειψε τις ποινές του θανάτου και μείωσε όλες τις ποινές περίπου στο ήμισυ.

Μετά από παρέμβαση του Βασιλέως Παύλου, τον Νοέμβριο του 1955 μόλις ορκίσθηκε η νέα κυβέρνηση του Κ. Καραμανλή, χορηγήθηκε αμνηστία σ΄ όλους τους εμπλεκόμενους στην υπόθεση, οι οποίοι και αποφυλακίσθηκαν στις 14 Νοεμβρίου (1955).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου