Αιγαίο: "Αβλαβείς" διελεύσεις και βλαβεροί συνειρμοί
Οκτωβρίος 2012
Στενό Καφηρέα : H κύρια έξοδος του ΠΝ στο Κεντρικό Αιγαίο, μια θαλάσσια οδός στρατηγικής σημασίας |
Πρόκειται για την τουρκική κορβέτα F-505 «Bafra» (Πάφρα-ιστορική πόλη του Πόντου) τύπου A-69. Ο προχθεσινός της F-505 ξεκίνησε από τον κόλπο της Σμύρνης, συνέχισε μεταξύ Λέσβου και Χίου και εισήλθε σε ελληνικά χωρικά ύδατα μεταξύ Εύβοιας – Άνδρου (στενό Καφηρέα) στις 19.00. Κατόπιν κινήθηκε μεταξύ Κέας – Κύθνου και εξήλθε από τα χωρικά μας ύδατα ΝΔ της Κύθνου (22:00). Στη συνέχεια κινήθηκε σε διεθνή ύδατα δυτικά Μήλου, βορειοδυτικά Κρήτης, νότια Κρήτης και με ανατολική πορεία απομακρύνθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της 15 Οκτωβρίου εκτός ορίων FIR Αθηνών. Πιθανότερος προορισμός της τα κατεχόμενα, όπου ναυλοχούν ήδη 3 τουρκικά πολεμικά πλοία στα πλαίσια προχθεσινής μεγάλης κινητοποίησης του τουρκικού στόλου. Πλοία και μέσα του Πολεμικού Ναυτικού παρακολούθησαν το τουρκικό σκάφος, καθόλη την διάρκεια του πλου του.
Ας σημειωθεί ότι είναι η δεύτερη φορά που η συγκεκριμένη κορβέτα παραβιάζει τα χωρικά μας ύδατα στην θαλάσσια περιοχή του Καφηρέα. Στις 24/3/2010 η F-505 εισήλθε στο στενό Κέας - Κύθνου συνοδευόμενη από την πυραυλάκατο «Κρυσταλλίδης», προερχόμενη από το κεντρικό Αιγαίο. Λίγες ώρες αργότερα, και αφού αγνόησε επανηλημένες προειδοποιήσεις από την Ελληνική ΤΠΚ, το τουρκικό σκάφος όχι μόνο δεν αποχώρησε αλλά εξέπεμψε μήνυμα στο παραπλέον εμπορικό πλοίο «Αρχάγγελος» ζητώντας στοιχεία δρομολογίου (λιμένα κατάπλου, απόπλου, όνομα)!
Πέρα από το προφανές πολιτικό μήνυμα αμφισβήτησης της Ελληνικής κυριαρχίας στο Αρχιπέλαγος (βλέπε σχετικό άρθρο Στ.Λυγερού), οι συχνές επισκέψεις σκαφών του TDK κοντά στην ηπειρωτική χώρα, δεν μπορούν παρά να προκαλέσουν προβληματισμό. Πρόκειται μόνο για άσκοπες παραβιάσεις των ελληνικών υδάτων ή μπορεί να υποκρύπτεται και κάτι άλλο;
Δεν θα μπορούσε να διαφύγει τις προσοχής μας το γεγονός ότι από οι "κρουαζιέρες" του ΤDK επικεντρώνονται κυρίως σε 3 σημεία στρατηγικού ενδιαφέροντος, κρίσιμης σημασίας για τον ναυτικό έλεγχο του Κεντρικού Αιγαίο. Τα οποία μάλιστα έχουν επισκεφθεί όλοι οι κύριοι τύποι σκαφών επιφανείας του TDK. Φρεγάτες ΜEKO, Oliver Hazard Perry και κορβέτες Α-69. Θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιο, ότι εξίσου συχνοί επισκέπτες είναι και τα πλοία της τουρκικής Διοίκησης Υποβρυχίων.Υπό αυτό το πρίσμα, εκεί που τα περισσότερα ΜΜΕ βλέπουν απλά μια προκλητική ενέργεια, ένας υποψιασμένος παρατηρητής θα μπορούσε να δεί συντονισμένες δοκιμές εντός πιθανών τομέων περιπολίας για τα τουρκικά υποβρύχια. Τα οποία είναι και οι καταλληλότερες ναυτικές μονάδες για την πραγματοποίηση επιχειρήσεων άρνησης θαλασσίου ελέγχου εις βάρος του ΠΝ.
Καφηρέας, στενό Μυκόνου-Τήνου και Κύμη.
Να σημειώσουμε ότι το στενό του Καφηρέα αποτελεί την κύρια "πύλη" για την έξοδο των ελληνικών ναυτικών μονάδων προς το βόρειο Αιγαίο και λόγω της γεωγραφίας και των ιδιαίτερων συνθηκών της περιοχής θεωρείται εξαιρετικά εκτεθειμένη σε επιθέσεις υποβρυχίων. Στο Κάβο Ντόρο (όπως ονομάζεται επίσης το στενό Καφηρέα) αναπαύεται και το Υ-5, το θρυλικό υποβρύχιο Τρίτων το οποίο βυθίστηκε από Γερμανικά πλοία στις 16 Νοεμβρίου 1942 μετά από επίθεση σε εχθρική νηοπομπή.
Στις 14 Δεκεμβρίου 2010 η φρεγάτα F-246 Salih reis (MEKO 200TN Track IIB) πέρασε μεταξύ Κέας - Μακρονήσου μόλις λίγα μίλια από το ακρωτήριο Σουνίου και στη συνέχεια διαπλέοντας το στενό Καφηρέα, εξήλθε στο κεντρικό Αιγαίο. Στις 28 Σεπτεμβρίου του 2010 η κορβέτα F-503 Beykoz (Α-69), ακολούθησε τον ίδιο πλου, όπως και η F-500 Bozcaada (Τένεδος τουρκιστί) στις 15 Μαρτίου και η φρεγάτα F-490 Gaziantep (OHP) στις 1 Μαρτίου του ίδιου έτους.
To "κλειστό" αρχιπελαγικό περιβάλλον του Αιγαίου, αποτελεί ιδανικό πεδίο δράσης για συμβατικά υ/β όπως το εικονιζόμενο U-209. |
Ενδεικτικά, στις 25 Ιουλίου 2012 η φρεγάτα F-496 Gokova (ΟΗΡ) εξήλθε του στενού μεταξύ Ν. Τήνου και Ν. Μυκόνου με βορειοανατολική πορεία προς το Κεντρικό Αιγαίο. Στην ίδια περιοχή πραγματοποίησε παραβίαση στις 29 Ιανουαρίου 2012 η κορβέτα F-502 Bandirma (Πάνορμος τουρκιστί) και στις 8 Φεβρουαρίου 2011 η τουρκική κορβέτα F-501 Bodrum (Α-69).
Στη συγκεκριμένη περιοχή έχουν εντοπισθεί τουρκικά υποβρύχια στη διάρκεια ελληνοτουρκικών κρίσεων στο παρελθόν (σχετική αναφορά κάνει ο ναύαρχος ε.α. Χ. Λυμπέρης στο βιβλίο του "Πορεία σε ταραγμένες θάλασσες"). Ας σημειωθεί επίσης ότι ένα υποβρύχιο τοποθετημένο ανατολικά της Τήνου ελέγχει τόσο τη διέλευση από το στενό Τήνου - Μυκόνου προς Ανατολάς, όσο και τη διέλευση μεταξύ Μυκόνου και Ικαρίας, ουσιαστικά την πρόσβαση από το Βόρειο προς το Νότιο Αιγαίο.
, απ'όπου αναμένεται να διέλθουν τα έμφορτα αρματαγωγά του ΠΝ και η 32ΤΞΠΝ, δηλαδή οι κύριες ενισχύσεις των νήσων του Ανατολικού Αιγαίου. Μάλιστα, η τοποθέτηση της 32ης σε απόσταση άνω των 200 ναυτικών μιλίων από τα πλοία της Διοίκησης Αμφίβιων Δυνάμεων, εκτός από την σπατάλη πολυτιμότατου χρόνου εκθέτει τα πολύτιμα αρματαγωγά στην υποβρυχιακή απειλή πολύ πριν αυτά αποπλεύσουν από τον Βόλο. Ας έχουμε κατα νού ότι σε περίπτωση κλιμάκωσης, τα υποβρύχια είναι οι πρώτες μονάδες που θα αποπλεύσουν αθόρυβα για να φτάσουν στους τομείς περιπολίας τους εγκαίρως. Ενδεικτικά -και πάλι-, στις 27 Ιανουαρίου 2011 επισκέφτηκε την περιοχή η φρεγάτα F-243 Υildirim (MEKO 200TN Track I) . Στις 14 Μαρτίου 2011, η κορβέτα F-504 Bartin (Μπαρτίν - παραφθορά του Ελληνικού τοπωνυμίου Παρθένιο, από τον ομώνυμο ποταμό που χωρίζει την Βιθυνία από την Παφλαγονία) εισήλθε στο στενό μεταξύ Σκύρου και Κύμης Ευβοίας (ελληνικά χωρικά ύδατα) εντός του οποίου παρέμεινε για πάνω από 40 λεπτά.
"Εν Κρυπτώ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου