Θέση
Βρίσκεται στο βορειοανατολικό άκρο του (πρώην) Αεροδρομίου του ΕλληνικούΈτος Ίδρυσης 1925
Υπαγωγή
Διοίκηση Αεροπορικής ΥποστήριξηςΑποστολή
Το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ) έχει ως αποστολή την εκτέλεση επιθεωρήσεων, επισκευών και τροποποιήσεων επιπέδου εργοστασίου σε οπλικά συστήματα και μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), την κατασκευή εξαρτημάτων – συστημάτων για τις Μονάδες της ΠΑ και την παροχή τεχνικής υποστήριξης προς τις Μονάδες ή τρίτους.Ιστορία
Το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ) ιδρύθηκε το 1925 με έδρα το Παλαιό Φάληρο, μετά από σχετική απόφαση του Ελευθερίου Βενιζέλου με τη συνεργασία της Βρετανικής Εταιρείας BLACKBURN. Βρισκόταν υπό κρατικό έλεγχο και είχε σαν σκοπό την κατασκευή και τη συντήρηση των επιχειρησιακών και των εκπαιδευτικών αεροσκαφών της εποχής.Το διάστημα 1926-1929 στις εγκαταστάσεις του ΚΕΑ πραγματοποιήθηκε η κατασκευή του πρώτου Τορπιλοφόρου-Υδροπλάνου τύπου Vellos για λογαριασμό της Ναυτικής Αεροπορίας, δέκα (10) Βομβαρδιστικών αεροσκαφών τύπου ATLAS και δέκα (10) Εκπαιδευτικών αεροσκαφών τύπου Auro Tutor.
Το 1938 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέλαβε τον πλήρη έλεγχο του Εργοστασίου.
Το 1939 κατασκευάστηκε στο ΚΕΑ το πρώτο αεροσκάφος τύπου PZL Ρ-24, εξ' ολοκλήρου από μέταλλο, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στον πόλεμο του 1940. Επίσης, σχεδιάστηκε και ξεκίνησε η κατασκευή ενενήντα (90) αεροσκαφών τύπου HENSCHEL των οποίων όμως η παραγωγή διακόπηκε λόγω της εισόδου της χώρας στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μεταπολεμικά το ΚΕΑ ανέλαβε την εργοστασιακή συντήρηση της πλειοψηφίας του αεροπορικού υλικού της ΠΑ.
Το 1952 εντάχθηκε στην 30η Διοίκηση Αεροπορικής Υποστήριξης (ΔΑΥ) και το 1957 μετονομάστηκε σε 202 Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων.
Μεταξύ των ετών 1958-1971 ιδρύθηκαν τα Παραρτήματα: Τ-Η στο Ελληνικό (1958), τα Συνεργεία Επισκευών Μηχανημάτων - Αυτοκινήτων (ΣΕΜΑ) στο Παλαιό Φάληρο (1961) και Αεροκινητήρων στην Ελευσίνα (1971).
Το 1974, όλα μαζί, μετονομάστηκαν σε Εργοστάσια και εντάχθηκαν στην Κεντρική Διεύθυνση του 202 ΚΕΑ που βρισκόταν στο Παλαιό Φάληρο. Η ίδρυση της ΕΑΒ απορρόφησε μέρος του προσωπικού καθώς και του φόρτου εργασιών του ΚΕΑ.
Την περίοδο 1979 - 1981 έγινε μετεγκατάσταση στην παρούσα θέση, δραστηριοτήτων που λειτουργούσαν στο Παλαιό Φάληρο και στην Ελευσίνα.
Το έτος 1982 αναδιοργανώθηκε στα πρότυπα τυπικής Μονάδος της ΠΑ, αφού καταργήθηκε το Διοικητικό Συμβούλιο και αντικαταστάθηκε ο Γενικός Διευθυντής από Διοικητή.
Το 1987 μετονομάστηκε σε Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών (ΚΕΑ).
Το 1991 οι δραστηριότητες επίβλεψης (ΔΠΕ), οι παραγωγικές δραστηριότητες (Δ. ΜΕΛ) και τα συνεργεία του ΣΤ΄ Τομέα μετεγκαταστάθηκαν από την Ελευσίνα στο Ελληνικό.
Το 1999 το ΚΕΑ ανέλαβε την κατασκευή των μη επανδρωμένων αεροσκαφών Πήγασος καθώς και τις συνολικές απαιτήσεις των τροποποιήσεων και επισκευών τους.
Το 2002 αποδόθηκε το τελευταίο αεροσκάφος F-4E πριν τον περιορισμό στα 2000 μέτρα του διαδρόμου προσγείωσης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού και την μετέπειτα οριστική αναστολή λειτουργίας του.
Παράλληλα συνεχίστηκαν τα προγράμματα επιθεώρησης και επισκευής των ελικοπτέρων AB-205 και B-212.
Το 2003 ανέλαβε τα προγράμματα επιθεωρήσεων και επισκευής των ελικοπτέρων Super Puma, την περιοδική επιθεώρηση 3000 ωρών των αεροσκαφών Τ-41, την επιθεώρηση Β1 Check των αεροσκαφών C-27J, ενώ παρέχει τεχνική υποστήριξη σε όλα τα πτητικά μέσα της ΠΑ.
Το 2009 ανέλαβε την εργοστασιακή σύντηρηση των αεροσκαφών PZL M-18.
Το Μάιο του 2009, με την κατάργση της 129 Πτέρυγας Υποστήριξης, το ΚΕΑ ανέλαβε την υποστήριξη της Αεροπορικής Βάσης Ελληνικού και των γύρω Μονάδων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου