Τετάρτη 30 Απριλίου 2014

ΑΡΗΣ 2903 Πτερυγόπλοιο σε ρόλο αμφίβιων επιχειρήσεων


   

   

 
Συνοπτική μελέτη πτερυγόπλοιου για το περιβάλλον του Αιγαίου.

Το βασικό μοντέλο της μελέτης αφορά ένα πτερυγόπλοιο σε ρόλο αμφίβιων επιχειρήσεων, για γρήγορη θαλάσσια μεταφορά προσωπικού και υλικών.

Η βασική σχεδίαση αφορά σε ένα τετρακινητήριο χαμηλοπτερυγο σκάφος, με ουραίο πτέρωμα σχήματος «Τ» και άτρακτο τύπου αεράκατου ειδικά σχεδιασμένο για να απορροφά τους κραδασμούς. Το πτερυγόπλοιο θα έχει τη δυνατότητα να βγαίνει στην όχθη με μια κλίση της τάξης των 5-15° για γρήγορη εκφόρτωση ή φόρτωση προσωπικού και οχημάτων. Η δομή του συμβατικής κατασκευής αποτελείται από δομικό σκελετό που σχηματίζεται από εγκάρσιους νομείς, περιέχει δε το πιλοτήριο, θέσεις για το πλήρωμα, όπως και χώρους ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Επιπλέον διαθέτει ειδικά ενισχυμένο δάπεδο, ώστε να είναι δυνατή η μεταφορά φορτίου. Η εκφόρτωση και η φόρτωση θα πραγματοποιείται και από τα δύο μέρη της αερακάτου (μπροστά και πίσω. όπως στα μεγάλα μεταγωγικά αεροπλάνα).

Οι εσωτερικές διαστάσεις της καμπίνας είναι: μήκος16,20 μέτρα, πλάτος 7,50 μέτρα και ύψος 3,55 μέτρα. Μπορεί να μεταφέρει μέχρι 4 ΤΟΜΑ, με μέγιστο βάρος οχήματος 18.7 τόνων με πλήρη υποστήριξη. Το ωφέλιμο μεταφερόμενο φορτίο είναι 76 τόνοι. Η φόρτωση και η εκφόρτωση πραγματοποιούνται ακριβώς όπως και στα μεταγωγικά αεροπλάνα, το μπροστινό τμήμα ανασηκώνεται για γρήγορη εκφόρτωση, ενώ πίσω υπάρχει μια ειδική ράμπα. Το προωθητικό σύστημα αποτελείται από τέσσερις στροβιλοκινητήρες διπλής ροής, μέγιστης ώσης 4 x 10.000 kgr και είναι τοποθετημένοι ακριβώς μπροστά από το πιλοτήριο. Το πτερυγόπλοιο είναι εφοδιασμένο με ένα πανίσχυρο ραντάρ, για αυτόματη πτήση. Μπροστά βρίσκεται ραντάρ προειδοποίησης σύγκρουσης.

Ο αμυντικός οπλισμός αποτελείται από ένα δίδυμο εξάκαννο πυροβόλο πάνω στην άτρακτο πίσω ακριβώς από το κόκπιτ.
Η μικρή αυτή η αναφορά δεν μπορεί φυσικά να καλύψει όλες τις δυνατότητες των σκαφών αυτών.
Ίσως στο άμεσο μέλλον θα έπρεπε να διερευνηθεί από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, η πιθανότητα απόκτησης μιας τέτοιας δυνατότητας για το επιχειρησιακό περιβάλλον του Αιγαίου.
 
 
ΑΡΗΣ 2903
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗΣ
Πανιτσίδης Κ. (K.P.S.-Project)
ΤΥΠΟΣ
Πτερυγόπλοιο σε ρόλο αμφίβιων επιχειρήσεων
ΠΛΗΡΩΜΑ
2+2, άτομα
ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
4 στροβιλοκινητήρες
Μέγιστη ώση, kg
4 x 10.000
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

Μήκος, m
33,50
Ύψος, m
6,50-7,50
Εκπέτασμα πτέρυγας, m
20,20
ΒΑΡΗ

Μέγιστο βάρος απονήωσης, kg
160.000-180.000
Ωφέλιμο φορτίο, kg
76.000
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

Μέγιστη ταχύτητα, km/h
450-500
Επιχειρησιακή οροφή, m
5 μέχρι 300
Εμβέλεια, km
2.500
ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Ενα δίδυμο εξάκαννο πυροβόλο πάνω στην άτρακτο πίσω ακριβώς από το κόκπιτ.

TrackingPoint.






  Βρίσκει το Στόχο στα 914 Μέτρα με το Αυτόματο Σύστημα Σκόπευσης TrackingPoint

βρίσκει το στόχο στις 1.000 γυάρδες ( 914 μέτρα) με το αυτόματο σύστημα σκόπευσης TrackingPoint. Αυτό που κάνει το σύστημα είναι να κλειδώσει το στόχο, για την ακρίβεια ένα σημείο πάνω του και στη συνέχεια ο σκοπευτής κρατά πατημένη τη σκανδάλη μέχρι το σκόπευτρο να βλέπει στο σωστό σημείο για να χτυπήσει η σφαίρα το κλειδωμένο σημείο πάνω στον στόχο, οπότε και το όπλο πυροδοτείται, εξασφαλίζοντας την ευστοχία της βολής. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα έξυπνο σκόπευτρο, το οποίο συνδυάζεται με τεχνολογία video streaming, ενσωματωμένο ασύρματο hot spot και μία εφαρμογή.
 Η αυτόματη διόπτρα που τραβά και την σκανδάλη! Από την TrackingPoint.

Καλό μήνα .

Οι θεραπευτικές ιδιότητες των λουλουδιών. Βοηθούν στην κατάθλιψη, την κόπωση και στην ανάρρωση.

των Αλέξανδρου Γιατζίδη, M.D., Kλεοπάτρα Ζουμπουρλή, μορ.βιολόγο, medlabnews.gr
Ο εορτασμός της Πρωτομαγιάς, από αρχαιοτάτων χρόνων, συνδέεται με την ανθρώπινη χαρά για την άνοιξη και τη βλάστηση. Απότοκο των δοξασιών αυτών είναι το μαγιάτικο στεφάνι που φτιάχνεται από διάφορα άνθη και καρπούς και κρεμιέται στην πόρτα των σπιτιών.
Το μάζεμα των λουλουδιών για το... πρωτομαγιάτικο στεφάνι, ενισχύει στη σημερινή εποχή τις σχέσεις του ανθρώπου με τη φύση, από την οποία οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν απομακρυνθεί λόγω του τρόπου ζωής των σύγχρονων πόλεων.

Από πολύ παλιά ήταν γνωστό ότι τα λουλούδια έχουν κατευναστική επίδραση στον άνθρωπο. Οι αρχαίοι πολιτισμοί γνώριζαν τις θεραπευτικές ιδιότητες των λουλουδιών. Μάλιστα τα χρησιμοποιούσαν για θεραπεία ορισμένων ασθενειών. Οι χρήσεις αυτές των λουλουδιών αναγνωρίζονται όλο και πιο πολύ σήμερα.
Μελέτες στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης δείχνουν ότι τα λουλούδια έχουν συναισθηματική επίδραση στους ανθρώπους.
Τα λουλούδια έχουν μια φυσική ιδιότητα που μπορουν να μας βοηθήσουν να αισθανθούμε αναζωογονημένοι. Η επίδραση των λουλουδιών έχει χρησιμοποιηθεί για την θεραπεία ασθενών που πάσχουν από κατάθλιψη, άγχος, προβλήματα του κύκλου της έμμηνου ρύσεως καθώς και για κόπωση, κούραση.
Με ποιόν μηχανισμό επιδρούν τα λουλούδια;
Δεν υπάρχει συγκεκριμένη επιστημονική ή βιολογική εξήγηση με ποιόν μηχανισμό επιδρούν τα λουλούδια στον άνθρωπο. Είναι γνωστό ότι τα λουλούδια έχουν μια κατευναστική επίδραση στην διάθεσή μας. Πάντως υπάρχουν δύο κύριοι τρόποι που επιδρούν τα λουλούδια. Ο ένας είναι το χρώμα τους και ο άλλος το άρωμα τους.
Οι μυρωδιές των λουλουδιών και η διάθεση
Κάθε λουλούδι έχει ένα μοναδικό άρωμα και η επιστήμη έχει αποδείξει ότι κάθε άρωμα έχει διαφορετική επίδραση στη διάθεση μας και τον τρόπο σκέψης. Πολλά αιθέρια έλαια και αρώματα έχουν εξαχθεί από τα λουλούδια και αποτελούν τη βάση της αρωματοθεραπείας. 


Το χρώμα των λουλουδιών
Ομοίως, κάθε χρώμα έχει επίσης ένα μοναδικό αποτέλεσμα για μας με βάση το φως και την κυματική συχνότητα που αντιπροσωπεύει. Έτσι, ενώ το κόκκινο μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα ενέργειας, το κίτρινο μπορεί να μας κάνει να αισθανόμαστε αισιόδοξοι. 


Χρησιμοποιώντας την θεραπευτική επίδραση λουλουδιών
Δεν χρειάζεται να είναι ειδικός κανείς για να χρησιμοποιήσει τη θεραπευτική ιδιότητα των λουλουδιών. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που βλέπουν λουλούδια το πρωί έχουν καλύτερη διάθεση και αισθάνονται καλύτερα από ότι αν δεν είχαν δει τα λουλούδια. Μάλιστα είναι πολύ πιθανό να περάσουν αυτήν την θετική ενέργεια σε άλλους ανθρώπους. Επίσης μελέτη έδειξε ότι οι άνθρωποι που λαμβάνουν λουλούδια, αμέσως χαμογελούν και δεν έχει σε αυτό καμία σχέση η ηλικία και η ιδιοσυγκρασία του ατόμου. Τα λουλούδια, μελέτες έδειξαν, ότι μπορεί να βοηθήσουν στο να περιορίσουν σε κάποιον την κατάθλιψη και να τον ενθαρρύνουν να γίνει πιο κοινωνικός.
Άλλωστε δεν είναι τυχαίο που οι άνθρωποι φέρνουν λουλούδια στα δωμάτια των νοσοκομείων. Τα λουλούδια μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να αισθάνονται πιο αισιόδοξοι και με αυτό τον τρόπο βοηθάται η διαδικασία ανάρρωσης.

Γαύδος ή αλλιώς Κλαύδη

gavdos
Ελευθερία, φύση, απομόνωση. Τρεις λέξεις για να περιγράψουν ένα νησί που τον Xειμώνα αριθμεί μόλις πενήντα μόνιμους κατοίκους, μοιάζοντας ξεχασμένο από ταξιδιώτες και πολιτεία. Το καλοκαίρι βέβαια τα πράγματα αλλάζουν.
Η «ξεχασμένη» στα νότια της Κρήτης Γαύδος ή αλλιώς Κλαύδη, γεμίζει με κόσμο – κατασκηνωτές κυρίως – που έλκεται από την μυστήρια ενέργειά της, που θέλει να λιαστεί στις υπέροχες παραλίες του νησιού, να διαβεί τους αμμουδένιους λόφους της, να χαθεί χαζεύοντας τον έναστρο ουρανό της, να μεθύσει με τις μυρωδιές των πεύκων και της ρίγανης και να δώσει όρκο ιερό ότι θα επιστρέψει ξανά για να τα ζήσει όλα από την αρχή.
Αραξοβόλι ταξιδιωτών, εμπόρων της Αφρικής και πειρατών, η Γαύδος λέγεται πως είναι το νησί όπου ναυάγησε ο Οδυσσέας και τον υποδέχτηκε η Καλυψώ. Αποτελεί το νοτιότερο άκρο της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης, απέχοντας περίπου 22 ναυτικά μίλια από την Χώρα των Σφακίων και 170 από το Τομπρούκ της Λιβύης. Το λιμάνι της Γαύδου είναι η Καραβέ, ενώ πρωτεύουσα της είναι το Καστρί, όπου και συγκεντρώνεται η βασική τουριστική υποδομή του νησιού. Η Γαύδος διαθέτει συνολικά τέσσερεις γραφικούς οικισμούς – το Καστρί, το Ξενάκι, τα Βατσιανά και την Άμπελο.
Περισσότερα στο iatronet.gr
 
 
 

ΟΧΙ στα Ναρκοτικά .Η Ζωή ειναι μια ευλογία!


27-4-1944 η αιτία των εκτελέσεων .

«Καλύτερα να πεθάνει κανείς στον αγώνα για τη λευτεριά παρά να ζει σκλάβος»

Πρωτομαγιά 1944-2014: 70 χρόνια από την εκτέλεση των «200» στην Καισαριανή

Ο Ν.Μαριακάκης πριν την εκτέλεση: «Καλύτερα να πεθάνει κανείς στον αγώνα για τη λευτεριά παρά να ζει σκλάβος»  Ο Ν.Μαριακάκης πριν την εκτέλεση: «Καλύτερα να πεθάνει κανείς στον αγώνα για τη λευτεριά παρά να ζει σκλάβος»
Εβδομήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την πιο αιματοβαμμένη Πρωτομαγιά που γνώρισε η Ελλάδα.

Στην κατεχόμενη Αθήνα, 200 κομμουνιστές αιχμάλωτοι, πρώην πολιτικοί κρατούμενοι, εκτελέστηκαν στην Καισαριανή από τους ναζί ως αντίποινα για το θάνατο ενός γερμανού στρατηγού και τριών συνοδών του αξιωματικών στους
Μολάους της Λακωνίας, στις 27 Απριλίου του 1944.

Στην πλειοψηφία τους -περίπου170- ήταν πρώην κρατούμενοι επί δικτατορίας Μεταξά στην Ακροναυπλία που οι αρχές τους παρέδωσαν με πρωτόκολλο παράδσης στους Iταλούς κατακτητές μετά την πτώση του μετώπου. Mετά την συνθηκολόγηση των Ιταλών, το Σεπτέμβριο του 1943, οι Γερμανοί τους μετέφεραν στο Xαϊδάρι. Oι υπόλοιποι ήταν εξόριστοι από την Aνάφη.

H διαταγή για τις εκτελέσεις δημοσιεύτηκε στον κατοχικό Τύπο στις 30 Απριλίου του 1944:

«Την 27ην Απριλίου 1944 κομμουνιστικαί συμμορίαι παρά τους Μολάους κατόπιν μιας εξ ενέδρας επιθέσεως εδολοφόνησαν ανάνδρως έναν Γερμανόν Στρατηγόν και τρεις συνοδούς του. Πολλοί Γερμανοί στρατιώται ετραυματίστησαν. Ως αντίποινα διατάχτηκε:
1. Ο τυφεκισμός 200 κομμουνιστών την 1.5.1944.
2. Ο τυφεκισμός όλων των ανδρών τους οποίους θα συναντήσουν τα γερμανικά στρατεύματα επί της οδού Μολάοι προς Σπάρτην έξωθεν των χωρίων.
Υπό την εντύπωσιν κακουργήματος τούτου Έλληνες εθελονταί εφόνευσαν αυτοβούλως 100 άλλους κομμουνιστάς.
Ο Στρατιωτικός Διοικητής Ελλάδος».

Το πρωί της 1ης Μαΐου στο στρατόπεδο Χαϊδαρίου, μετά το προσκλητήριο άρχισε η εκφώνηση του καταλόγου των μελλοθανάτων που συντάχτηκε στο ειδικό γραφείο της οδού Μέρλιν όπου συστεγάζονταν τα Ες-Ες με την Ειδική Ασφάλεια.

Δέκα φορτηγά χρειάστηκαν για να μεταφέρουν τους «200» από το Χαϊδάρι, όπου κρατούνταν, στην Καισαριανή. Και ο δρόμος γέμισε σημειώματα, στη μάνα, στον πατέρα, στα αδέλφια, στους αγαπημένους, στους συναγωνιστές, παρακαταθήκη για αυτούς που έμεναν πίσω να συνεχίσουν την πάλη για την ελευθερία.

«Καλύτερα να πεθάνει κανείς στον αγώνα για τη λευτεριά παρά να ζει σκλάβος» έγραψε στην πορεία του προς το θάνατο ο Νίκος Μαριακάκης, γεωπόνος από τα Χανιά.

Αξέχαστο το «όχι» του Ναπολέοντα Σουκατζίδη στην προσφορά των ναζί να του χαρίσουν τη ζωή, επειδή γνώριζε πέντε γλώσσες και τους ήταν χρήσιμος ως διερμηνέας. Είπε ότι θα δεχόταν να ζήσει μόνο εάν δεν πήγαινε άλλος στο εκτελεστικό απόσπασμα στη θέση του.

«Όταν ο άνθρωπος δίνει τη ζωή του για ανώτερα ιδανικά, δεν πεθαίνει ποτές» έγραψε ο Μήτσος Ρεμπούτσικας.

Ανά είκοσι άτομα γινόταν οι εκτελέσεις και όσοι έζησαν από κοντά εκείνες τις στιγμές θυμούνται ότι το χώμα δεν προλάβαινε να ρουφήξει το αίμα. Πλήθος κόσμου έτρεξε να δει εάν βρισκόταν κάποιος δικός τους στα φορτηγά που επέστρεφαν γεμάτα πτώματα. Την ημέρα εκείνη γράφτηκε μία από τις πλέον αιματοβαμμένες σελίδες της αντίστασης κατά του κατακτητή στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Εκδηλώσεις

Ο Δήμος Καισαριανής στο πλαίσιο του εορτασμού της πανεργατικής Πρωτομαγιάς και προς τιμή της μνήμης των διακοσίων εκτελεσθέντων διοργανώνει την Τετάρτη 30 Απριλίου αγώνες δρόμου «Ναπολέων Σουκατζίδης». Αφετηρία στην είσοδο του Σκοπευτηρίου Καισαριανής στις 6:30 μμ.
Δηλώσεις συμμετοχής θα γίνονται δεκτές στη γραμματεία των αγώνων, που θα βρίσκεται στο χώρο της εκκίνησης, από 14 Απριλίου μέχρι μία ώρα πριν από την έναρξη.



Newsroom ΔΟΛ

Η διλοχία Σκαπανέων και Πυροσβεστών


, του Γιάννη Σταμούλη

Η διλοχία Σκαπανέων και Πυροσβεστών, του Γιάννη Σταμούλη
Η ΔΙΛΟΧΙΑ ΣΚΑΠΑΝΕΩΝ ΚΑΙ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΩΝ



Η ίδρυση και η οργάνωση.                                           
Οι δυνάμεις του Λόχου Πυροσβεστών δε κατάφεραν να προσφέρουν επαρκή πυρασφάλεια στην πόλη των Αθηνών, ούτε βέβαια στην ύπαιθρο που μαστιζόταν από
καταστροφικές πυρκαγιές.

Ο Λόχος Πυροσβεστών  λειτουργούσε με πρωτόγονα πυροσβεστικά μέσα και βάσει των ισχυόντων στρατιωτικών μεθόδων και κανονισμών, με αποτέλεσμα την αναποτελεσματικότητα του ως πυροσβεστικό σχήμα.
Η κατάσταση αυτή ώθησε το Ελληνικό Κράτος, με Διάταγμα της 17-7-1861 να καταργήσει το “Λόχο Πυροσβεστών” και να συγκροτήσει τη “Διλοχία Σκαπανέων και Πυροσβεστών”.

Το νέο αυτό Σώμα είχε ως πρότυπο το σύστημα του περίφημου Συντάγματος Πυροσβεστών της Γαλλίας.

Η Διλοχία συγκροτήθηκε “εκ των επιτελών και υποτελών των δύο Λόχων φερόντων τους αριθμούς 1 και 2”.
Προορισμός της ήταν η εκτέλεση:
α) της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας
β)της Υπηρεσίας Σκαπανέων υπονομοποιών και διαφόρων έργων αρχιτεκτονικής και οδοποιίας και γ)της Υπηρεσίας των εργατών οικονομίας.

Οι δυο λόχοι προβλέπονταν να εναλλάσσονται στα καθήκοντα Πυροσβεστών και Σκαπανέων κάθε χρόνο εναλλάξ.

Στο άρθρο 19 του διατάγματος προβλεπόταν η σύσταση “Σχολείου της Διλοχίας” το οποίο θα προσέφερε θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση στους Υπαξιωματικούς και Στρατιώτες της, με βάση τα γαλλικά σχολεία των Συνταγμάτων Μηχανικού.

Το προσωπικό των δύο λόχων  είχαν το αμετάθετο, καθώς και ένα πρόσθετο ειδικό επίδομα.

Ο ατομικός εξοπλισμός του προσωπικού που προβλέφθηκε  ήταν και αυτός σύμφωνος με τα γαλλικά πρότυπα.

Ο πυροσβεστικός εξοπλισμός αποτελείτο από τις τέσσερις υπάρχοντες αντλίες με τα προσαρτήματα τους, τέσσερα βυτία, μια σκευοφόρο άμαξα και από δύο φορτηγούς ίππους και μια άμαξα μηχανικού για κάθε Λόχο.

Σύμφωνα με το άρθρο 1 διατάγματος της 18-8-1861 συμπράττουσες αρχές για την κατάσβεση των πυρκαγιών ορίζονταν η Διοικητική Αρχή, το Φρουραρχείο, η Χωροφυλακή και η Διλοχία Σκαπανέων και Πυροσβεστών, η οποία «έχουσα την ευθύνη της κατασβέσεως… πάσαι αι προς κατάσβεσιν εργασίαι διευθύνονται υπό μόνου του διοικούντος την δύναμιν πυροσβεστών..αι δε λοιπαί Αρχαί οφείλουσι να χορηγώσιν την έννομον συνδρομήν των προς αυτόν.»

Στο άρθρο 5 του ίδιου διατάγματος προβλεπόταν ότι μετά από αίτηση του Αξιωματικού της Διλοχίας , η Αστυνομική Αρχή όφειλε να χορηγεί κάθε δυνατή ευκολία, ακόμα και
«υποχρεούσα τους αναγκαίους εκ των παρισταμένων πολιτών να χορηγήσωσι την συνδρομήν των ,τιθέμενοι υπό τας διαταγάς του διευθύνοντος τας εργασίας κατασβέσεως…»

Στο άρθρο 12 καθοριζόταν ότι «περί της αποπερατώσεως των προς κατάσβεσιν των πυρκαιών εργασιών , αρμόδιος είναι  και επί τούτω φέρει την όλην ευθύνην , ο διοικών την δύναμιν των πυροσβεστών.Αναγγελθείσης υπ’αυτού της τοιαύτης αποπερατώσεως,η αστυνομία οφείλει συνεννοούμενη μετά μεν των διοικούντωντην στρατιωτικήν δύναμιν και την δύναμιν της χωροφυλακής,να λαμβάνει πάντα τ’αναγκαία αστυνομικά μέτρα προς διατήρησιν της τάξεως κατά την περιφέρειαν του συμβάντος,μετά δε του διοικο η δε Αστυνομία μετά των άλλων Αρχών λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα προς τήρησιν της τάξεως και Ασφαλείας.»

Στο άρθρο 14 προβλεπόταν ότι στις πόλεις που δεν έχει ιδρυθεί απόσπασμα πυρκαγιάς, τα καθήκοντά και τις υποχρεώσεις του διοικητή του, είχε ο Μηχανικός της Πόλης, στον οποίον οι αστυνομικές, στρατιωτικές και δημοτικές αρχές όφειλαν να συνδράμουν  με όλα τα αναγκαία μέσα σε προσωπικό και εργαλεία.

Τέλος στο άρθρο 15 καθορίζονταν ότι στις παραλιακές πόλεις της χώρας, όπου ελλιμενιζόντουσαν πολεμικά πλοία, οι διοικητές τους ήταν υποχρεωμένοι να έχουν συγκροτημένο απόσπασμα πυροσβεστών, το οποίο μετά από αίτηση του μηχανικού της πόλης ή της αστυνομικής αρχής έπρεπε να το αποστείλουν στον τόπο της πυρκαγιάς.

Επίσης θα έπρεπε, εκτός από τους άνδρες να αποστείλουν αντλίες και άλλα χρήσιμα εργαλεία, τα οποία και τίθονταν υπό τις διαταγές του διευθύνοντος τις εργασίες της κατάσβεσης της πυρκαγιάς.

Ένα μήνα αργότερα με διάταγμα της 28-8-1861 μονιμοποιούνται οι πρώτοι τέσσερις Πυροσβέστες Αξιωματικοί, ο Λοχαγός Μάνος Νικόλαος, ο Υπολοχαγός Μιχαήλ Γκρυτζαβόπουλος, ο Ανθυπολοχαγός Σύρος Αλέξανδρος και ο λογιστής Μιλτιάδης Θων, οι περισσότεροι γόνοι αριστοκρατικών οικογενειών, «οι δε λοιποί αξιωματικοί προσκολλώνται προσωρινώς τη Διλοχία»

Το νέο αυτό πυροσβεστικό σώμα λόγω της μεγάλης αριθμητικής του δύναμης, δεν μπορούσε να στεγαστεί πλέον στο κτίριο της Παλαιάς Βουλής, όπου είχε εγκατασταθεί ο Λόχος Πυροσβεστών, γι αυτό το λόχο ο δεύτερος λόχος της Διλοχίας εγκαταστάθηκε στο χώρο των Κρατικών Στρατιωτικών Φυλακών (στις σημερινές εγκαταστάσεις του Αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος  στην οδό Μουρούζη στο Σύνταγμα), όπου ήδη ήταν εγκατεστημένο ένα μικρό στρατιωτικό πυροσβεστικό άγημα με αποστολή του την προστασία των γειτονικών Ανακτόρων.



Με το από 1-11-1905 Β.Δ. θα τροποποιηθεί η μορφή του διακριτικού εμβλήματος:
«οι οπλίται του λόχου πυροσβεστών φέρουσι επί της χειρίδος του αριστερού βραχίονος και άνωθεν του αγκώνος έκτυπον εξ’ ερέας κράνος ύψους 0,035 επικείμενον κλίμακος και πελέκεως χιαστί εμπλεκομένων, κατά το διάγραμμα το εις φυσικόν μέγεθος προσαρτημένον τω παρόντι διατάγματι.»
 


.Η Πυρασφάλεια των πρώτων σύγχρονων ολυμπιακών αγώνων της Αθήνας του 1896

H Διλοχία Πυροσβεστών, στα χρόνια της δράσης της, σήκωσε και το βάρος της πυρασφάλειας της τέλεσης των πρώτων  σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, που πραγματοποιήθηκαν το 1896 στην Αθήνα.

Και τότε σε αυτή τη τόσο σημαντική διοργάνωση για το νεοελληνικό κράτος, τα ζητήματα ασφάλειας των αγώνων ήταν και τότε από τους σημαντικούς τομείς της διοργάνωσης.

Επικεφαλής των δυνάμεων που διατέθηκαν για την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων τέθηκε ο αρμόδιος Υπουργός Εσωτερικών, ενώ τον επιχειρησιακό συντονισμό ανέλαβε ο Διοικητής της αστυνομικής διεύθυνσης Αθηνών-Πειραιώς Δημήτριος Μπαιρακτάρης.

Η Διλοχία ανέλαβε την ευθύνη της πυρασφάλειας τόσο της αθλητικής  διοργάνωσης, όσο  και γενικότερα της πρωτεύουσας που παρουσίαζε ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση πληθυσμού και δραστηριοτήτων τις μέρες των αγώνων.

Δυο λόχοι με 108 άνδρες  και ένα επιτελείο 7 αξιωματικών και υπαξιωματικών συνιστούσαν την πυροσβεστική μονάδα, ενώ ο πυροσβεστικός εξοπλισμός περιλάμβανε τέσσερις αντλίες τέσσερα βυτία, μια σκευοφόρο άμαξα δύο φορτηγούς ίππους και  δύο άμαξες.

Την ίδια χρονιά ενόψει των αγώνων αγοράσθηκε  επιπλέον μια πυροσβεστική ατμαντλία 5 ίππων εφοδιασμένη με δύο «εκσφενδονιστικούς σωλήνας , που εξακοντίζει το ύδωρ εις 30 μέτρων ». Η αντλία αγοράστηκε  αντί του ποσού των 24.000 φράγκων, μέρος των οποίων κατέβαλε η Εθνική Ασφαλιστική Εταιρία.
4.4. Η μεγάλη πυρκαγιά των Ανακτόρων
 
Κατά τη διάρκεια της ιστορικής διαδρομής της πυροσβεστικής δράσης της Διλοχίας, το συμβάν που έμεινε ως χαρακτηριστικό, ήταν η καταστροφική πυρκαγιά της κατοικίας του Βασιλέως Γεωργίου στα Ανάκτορα (το σημερινό κτίριο του κοινοβουλίου), στην πλατεία Συντάγματος την παραμονή των Χριστουγέννων το 1909.

Συμβάν που οι καταστροφικές του συνέπειες, αναδείχθηκαν σε μείζον πολιτικό θέμα, ανέδειξε την ανεπάρκεια της Διλοχίας, αλλά και ώθησε την πολιτεία να αναθεωρήσει την πολιτική της στα ζητήματα πυροπροστασίας.

Η πυρκαγιά βοηθούμενη από τον ισχυρό άνεμο τύλιξε το κτίριο των ανακτόρων και οι  πυκνοί καπνοί κάλυψαν τη περιοχή της Πλατείας Συντάγματος.
Οι πυροσβέστες της Διλοχίας, συνεπικουρούμενοι από αγήματα του ναυτικού και του στρατού, δώσαν σκληρή μάχη με τις φλόγες, χωρίς όμως ιδιαίτερα καλά αποτελέσματα.
Προς τα ξημερώματα η φωτιά τελικά τέθηκε υπό έλεγχο, προκαλώντας μεγάλες ζημιές του ύψους, πραγματικά υπέρογκου για την εποχή των 500.000 δρχ.

Για τα αίτια της πυρκαγιάς συγκροτήθηκε επιτροπή από αξιωματικούς του Μηχανικού, η οποία έτεινε προς το συμπέρασμα του ηλεκτρικού βραχυκυκλώματος. Παράλληλα ξεχωριστή ανάκριση διενεργήθηκε και από τον Διευθυντή της Αστυνομίας κ. Δαμηλάτη, σύμφωνα με την οποία η αρχική εστία της πυρκαγιάς εντοπίστηκε στο σωλήνα της θερμάστρας της ιματιοθήκης, ενώ αποκλείστηκε η περίπτωση του εμπρησμού.

Αντιπροσωπευτικό του ιδιαίτερου αντίκτυπου του συμβάντος είναι η θυελλώδης συζήτηση στη Βουλή την  28/12, όπου  αναδείχθηκαν οι μεγάλες δυσλειτουργίες και ελλείψεις του υφιστάμενου συστήματος πυρόσβεσης της Διλοχίας και τέθηκαν προβληματισμοί για το άμεσο μέλλον.

Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση του Πρωθυπουργού   Π. Μαυρομιχάλη:
«Η Βουλή και η Κυβέρνησις οφείλουσι το ταχύτερον να μεριμνήσωσι , όπως μη συμβαίνουσι εκείνα τα οποία αποδεικνύουσιν ότι πλέον η άπαξ αι πυρκαιαί δεν εστάθη δυνατόν να περισταλώσιν ένεκεν ακριβώς της ανεπάρκειας των μέσων τα οποία έχομεν.»
 όπως και του Ν.Στράτου:
« …Το Σώμα των πυροσβεστών πρέπει να είναι εξ ανθρώπων ειδικών, οι οποίοι να υπηρετώσιν εντω Λόχω εξ ιδίας βουλήσεως, όπως παρέχωσι τοιαύτας υπηρεσίας…ούτω πρέπει να συστήσωμεν μόνιμον Πυροσβεστικόν Λόχον, εν τω οποίω να τοποθετώνται οι αξιωματικοί εκείνοι οι οποίοι θέλουσι να υπηρετήσωσιν εις τον Λόχον αυτόν.Νομίζω όπως αυξηθή κατ αριθμόν η δύναμις του Πυροσβεστικού Λόχου και κατά ποιόν βελτιωθή η σύστασις προσερχόμενων εθελοντών ,δεύτερον δε ίνα προικισθή δια δαπάνης αγοράς πλείστων οργάνων απαραιτήτων δια την επιτέλεσιν του καθήκοντος αυτών.»

Το επόμενο χρονικό διάστημα η κυβέρνηση άρχισε να παίρνει τα πρώτα μέτρα για την αναδιοργάνωση του συστήματος πυροπροστασίας-πυρόσβεσης.
Αρχές του Ιανουαρίου το Υπουργείο Στρατιωτικών ζήτησε από τον διοικητή του Λόχου Πυροσβεστών κ. Νεγρεπόντη λεπτομερή έκθεση για τις ελλείψεις του προκειμένου να αποκατασταθούν

*
διαβάστε ολόκληρο το αρθρο στο  .Bloko.gr

πυροσβεστικο Ελικόπτερο..

N179AC-Elvis-739.jpg

S-64 Skycrane / Aircrane
Erickson S-64E, Elvis
Role Aerial crane
Manufacturer Sikorsky Aircraft
Erickson Air-Crane
Designer Igor Sikorsky
First flight 9 May 1962
Status Active
Primary user Erickson Air-Crane
Number built about 110[citation needed]

αυριο Πέμπτη ακούστε την 45η ραδιοφωνική μας εκπομπή με τη Λ.Ε.Α.Μ

Ο Σύνδεσμος μας κάθε ΠΕΜΠΤΗ από 12.30 έως 13.30  έχει εβδομαδιαία Εκπομπή με τίτλο ‘‘Εθελοντης  εν Δράσει‘‘ στους 104.00FM , στο διαδίκτυο θα μας ακούτε στο www.I.M.D Radio .gr  tel . 24210 93581 ή  μέσα από το δικό μας Blog " seanmagnisias" στο Google. 



 Εθελοντική πρωτοβουλία με μεγάλη κοινωνική προσφορά αποτελεί η Λέσχη Ελλήνων Αλεξιπτωτιστών Μαγνησίας, που δημιουργήθηκε τον Νοέμβριο του 2012, με στόχο το κοινό καλό. Σε εποχές κρίσης, τα μέλη της Λέσχης κάνουν πράξη τις αρχές του εθελοντισμού, θέτοντας μάλιστα εαυτούς στην διάθεση αιρετών, φορέων και πολιτών, με στόχο να προσφέρουν ανιδιοτελώς την πολυετή εμπειρία τους, για την κάλυψη εκτάκτων περιστατικών που αφορούν αντικειμενικά δύσκολες περιπτώσεις, όπως διασώσεις σε φυσικές καταστροφές.
Εθελοντές για… επικίνδυνες αποστολές            Η ομάδα της Λέσχης απαρτίζεται από πενήντα άτομα με πολυετή εμπειρία στα αλεξίπτωτα και σε ασκήσεις που αφορούν έκτακτες περιπτώσεις, όπως φυσικές καταστροφές (πλημμύρες - πυρκαγιές), διασώσεις σε βουνό, υπό διαφορετικές και ενίοτε αντίξοες καιρικές συνθήκες, καθώς και διασώσεις σε θάλασσα. Πέραν των προαναφερθέντων, τα μέλη της παραπάνω πρωτοβουλίας επιθυμούν να συνεισφέρουν γενικότερα στο κοινωνικό σύνολο, διευρύνοντας τις πρωτοβουλίες τους και στην ευρύτερη κοινωνική προσφορά, μέσω της συλλογής τροφίμων και ρουχισμού για απόρους, συσσίτια κλπ.
           ο πρόεδρος της Λέσχης, Αλέξανδρος Παπαδόπουλος, επισημαίνει ότι: «στόχος μας είναι να προσφέρουμε εθελοντικά τις υπηρεσίες μας, όπου μας ζητηθεί, για το κοινό καλό». Στην παρούσα χρονική στιγμή τα μέλη της Λέσχης δραστηριοποιούνται στο πεδίο της πυροπροστασίας και πραγματοποιούν με δική τους πρωτοβουλία περιπολίες από το Πήλιο μέχρι και την ευρύτερη περιοχή του Αλμυρού, καλύπτοντας μια πολύ μεγάλη ακτίνα. «Έχουμε ήδη ξεκινήσει και κάθε Σαββατοκύριακο πραγματοποιούμε διαρκώς περιπολίες, προκειμένου να συμβάλλουμε με όλες μας τις δυνάμεις στην πρόληψη κατά των πυρκαγιών», επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος.
Παράλληλα, η ίδια Λέσχη έχει δημιουργήσει Τράπεζα Αίματος, προκειμένου να βοηθηθεί όποιος έχει ανάγκη, αρκεί να επικοινωνήσει προηγουμένως με τον πρόεδρο στα τηλέφωνα 2421072914 και 6981867882.


               
    Φιλοξενούμενος μας αυτή την Πέμπτη 24-4-2014 
        τη " Λέσχη Ελλήνων Αλεξιπτωτιστών  Μαγνησίας " ακουστε μας ζωντανά στους 104 FM....η δράση τους υπολογίσιμη αν και νεοσυστατη ομάδα . Η Πόλη μας τελικός έχει εθελοντές  κι ας μην το φωνάζουμε.!! 
με το μέλος της Λέσχης κ.Θεμιστικλή Παπαδημητρίου
        
Εμείς τους ευχόμαστε αύξηση μελών και επιτυχίες προς όφελος των συμπολιτών μας.
Η Δνση τους είναι : Σπ.Σπυρίδη 78 ΤΚ 38221
τηλ . επικοινωνίας 24210  72914                    
                              6981  867882
       
 Υπεύθυνος Γραφείου Τύπου ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ                                                                                                                          


  
                                                 Εμμανουήλ Γ.Παυλής
εφεδρος Τχης (ΠΖ)
πρόεδρος ΣΕΑΝ Μαγνησίας 2009-2015
Παραγωγός της εκπομπής "Εθελοντής εν Δράσει"


ΤΑ ΜΕΓΆΛΑ ΠΟΥΛΙΆ ...


On the Russian side, things were really looking into the future with Ka 58 Stealth Helicopter - "Black Ghost" (it looks too good to be true, almost good enough for a cool videogame - and, yes, it remained a concept... but pushed design envelopes for other models). "Ghosts" hardly die completely, so perhaps this stealthy creature is being resurrected. Your guess is as good as mine.



Read more at http://www.darkroastedblend.com/2009/03/monstrous-aviation-part-2-huge.html#eROsSpohXkbqpVe4.99
On the Russian side, things were really looking into the future with Ka 58 Stealth Helicopter - "Black Ghost" (it looks too good to be true, almost good enough for a cool videogame - and, yes, it remained a concept... but pushed design envelopes for other models). "Ghosts" hardly die completely, so perhaps this stealthy creature is being resurrected. Your guess is as good as mine.



Monstrous Aviation, Part 2 - Huge Helicopters


"QUANTUM SHOT" #547
Link - article by M. Christian and Avi Abrams




"Let's see how insanely huge we can make them!"

Airplanes you can understand: they're basically just big birds, with recognizable wings, tail and body. But helicopters... are somewhat strange beasts. It's a wonder why anyone took Mr. Sikorsky (and his predecessors) seriously, and an even bigger wonder how they got anyone remotely sane enough to sit inside one of those early prototypes and hit the START button. Also read Part 1 - "World's Biggest Airplanes"



images credit: Ruslan Sharyga, Chris Clarke and Sven De Bevere Airliners.net


Beyond the fact that helicopters came out of left field (the far, far left field) the craziness continues when you begin to think about how easy it is for something to seriously -- and traumatically -- go wrong with one. An airplane, after all, can glide if its engines fail. An airship (dirigible, zeppelin, etc) can usually descend if it loses too much lift. But a whirlybird without power has one - and only one (barring autorotation) -- option: crash.


An NH90 helicopter crashes in the Bracciano Lake, Italy. More info; photo by David Cenciotti


Columbia Helicopters in Alaska attempting to tow a barge... with a 600 foot cable and up to 25 degrees nose low attitude; photo by Ted Veal


But, thankfully, Mr. Sikorsky didn't give up and today we are lucky to have the results of his work: incredibly flexible, wonderfully useful, spectacularly nimble aircraft. Although many breeds of helicopter have become quite safe, there is still a lingering kind of madness regarding these "whirlybirds": the drive to see how insanely huge we can make them.


Moscow, 2007 - image via)


Unlike airplanes, the size-wars with helicopters began after World War II. While, like a lot of aircraft technology, helicopters were jump-started into being useful and moderately reliable machines, the early 40s aircraft were lucky enough to get into the air -- let alone get into the air without killing the pilot.

But this clumsy infancy didn't last very long. The 1950s saw an explosion of radical -- and in some cases terrifying -- helicopter designs in both the United States as well as the Soviet Union. One of the grander designs is one that is pretty familiar as it's been used by both the US military as well as civilian companies in need of some heavy lifting. Looking something like a twin-rotored banana, the earliest Boeing Chinook popped up in the late 50s but because of its heavy lifting skills, stayed around for a very long time.


"Helicopters are coming!" in Look Magazine, May 18, 1954, via


Modern, updated versions are still used all over the world. The Chinook, in fact, is kind of the poster-child for big helicopters. Got something heavy that needs to go from impossible point A to impossible point B? More than likely the machine connecting the dots is a Chinook. While numbers are rarely impressive, the size of the numbers the modern Chinook can lift are still ones to give pause: 28,000 pounds of cargo, which is about 14 tons...


(images via 1, 2)


The whole range of Soviet "monster" helicopters

Another Goliath is the MI-6, made by the Soviet Mikhail Mil design bureau. Again created in the 50s, the MI-6 was a true monster. While not as oddly stylish as the Chinook, this powerhouse could lift 26,000 pounds of cargo (12 tons), being an incredibly versatile heavy hauler. Almost all of these types of machines were very popular with the Soviets, spawning a whole range of monster helicopters, some of whose descendants are still in use today.

This page has a few beautiful photos of incredibly detailed Mi-6 scale model, built by Bernhard Pethe:




(images credit: Bernhard Pethe, Scale Rotors)


While the Chinook certainly appears odd, and the MI-6 is damned huge, other big helicopters begin to look like the designers were not trying for size as much as just plain weirdness. Take a gander at the imaginatively-named Soviet MI-10. Although its guts were from the old, reliable MI-6, this misshapen cousin sported four monster legs, giving it the impression of a bug-phobics nightmare dragonfly. Whenever I look at the MI-10 I always wonder if the pilot ever forgot what he was flying and stepped out -- falling dozens of feet to the tarmac:






(images via)


Not that the US hadn't had its own share of big, and damned ugly, helicopters. Perhaps because it was created by Hughes, the same Hughes of crazy-in-Las-Vegas and the Spruce Goose, the XH-17 Sky Crane was terrifyingly huge: the rotors alone were 135 feet across (the largest in the world). Imagine the jaw-dropping effect watching those insane rotors starting to swing... and the whole Sky Crane taking off like a half-transformed insectoid alien ship:



(images via 1, 2)


CH-54 Tarhe recovering a damaged F-4 Phantom II:


(image via)


Sikorsky S-64 Skycrane, again featured as a beautifully-detailed model, see here:



(image credit: Didier Peillon, Scale Rotors)


The Fairey Rotodyne, 1959, advertised as the "first vertical take-off airliner in the world" (project scrapped in 1962) and the first helicopter airline in the world: New York Airways, 1953


(images via)

"On July 8, 1953, a company called New York Airways began the first regularly scheduled helicopter passenger service in the world. Operating in a fashion similar to a bus line, the helicopters flew to sites such as La Guardia Airport, New York International Airport, Neward Airport, West 30th Street in Manhattan, White Plains, and Stamford periodically throughout the day."


The biggest helicopter to date, and one of the very strangest.

Aside from the bug-geared machines like the Sky Crane and the MI-10, most big helicopters usually look like smaller ones simply writ large. Rotors? Check. Tail rotor for stability? Sure. Fuselage? Absolutely. But the -- yet again -- poetically named Mil V-12 looks nothing like anything before or since:





Click to enlarge to see detailed view (from Russian TM magazine):





Sure it has rotors -- it wouldn't be a helicopter without them -- but with the V-12 they are placed on the side of its massive fuselage. Weird, right? But this is BIG weirdness as the V-12 is commonly considered to be the largest helicopter in the world. How big? Think of it this way: see that 747 over there -- that monstrous fixed wing machine? Well, the V-12 is as wide as one of those 747s. But unlike a 747, the V-12 can take off straight up, and haul close to 55,000 pounds at the same time -- or 88,000 if it takes off a bit less like a helicopter and more like a plane.




"On August, 6th 1969, Mi-12 has lifted cargo in 44205 kg on height of 2255 m, having established a world record of load-carrying capacity for helicopters which is not beaten till now."


(image via TM magazine, Russia)


Mi-26: The biggest operational helicopter in the world

Don't get close, or even approach it when the rotors are spinning: "this chopper's wash will pick up and fling rocks, up to 12 inches in diameter, around like leaves!". With a crew of six, this "Halo" (NATO reporting name) mega helicopter can carry 70 passengers, or a flying laboratory, or a whole dump truck, with space to spare...



(images credit: Marty North)


When compared with a typical Chinook, Mi-26 does indeed look big:


(image credit: Henry Ludlam, Scale Rotors)


See a detailed chart of this craft on this page. Still, Mi-12 is significantly bigger than Mi-26 (however, Mi-12 is not in operation, which is really a shame, if you ask me):


(image via)


Mi-26 carrying Mi-10 in a sling:


(image credit: AviaStar)


Mi-26 main rotor head and main gearbox:


(image credit: AviaStar)

Mi-26 lifts the MH-47e Chinook in Afghanistan (left image), while Chinook stars in an incredible rescue operation, confirmed as true by Snopes (details here) -




"November 2003, a U.S.-led coalition launched Operation Mountain Resolve in the Nuristan and Kunar provinces of Afghanistan. The above-displayed photograph of the precarious-looking rooftop landing by a CH-47 Chinook helicopter was taken during that operation by U.S. Army Sgt. Greg Heath. The Chinook helicopter is touching down to receive Afghan Persons Under Control (APUC) captured by members of the U.S. 10th Mountain Division"


(images via)


We've also received a tip that the "Largest helicopter that has been seriously proposed" was, perhaps, The Hiller-Copter, which is featured in Hiller Museum in San Carlos, California. The museum has documents and a film from a (semi) serious proposal from Hiller to recover Saturn V booster stages in midair, using an enormous helicopter. The exact helicopter specs we can't locate, but it was something like a 200 foot rotor turning at 10 RPM, with full-sized turbojet engines at the rotor tips. Here is a history of the Hiller Aircraft concepts, and more info


"Here's your helicopter coupe!"

As for the smallest helicopters, nothing beats this concept from Popular Mechanics Magazine, Feb. 1951:


(images via Futuristic Transportation and Tekhnika Molodezhi, Russia)


Compare it with the diminutive and very practical Soviet Ka-26 from the early 1970s (you could attach various functional blocks behind the pilot's cabin) - see image above, on the right. And then, there was a Hiller XH-44 Copter, which Stanley Hiller, being 19 years old, designed, built and succesfully flew - in 1944! - making it "the first helicopter with coaxial rotors to fly successfully in the United States."


(image via, more info)


Carter Copter: looking into the future

Carter Copter is the proverbial small company "that could". It's been around for long time, and delivers results: their signature mini-copter has flown faultlessly since 2002 (more info here)





(images via 1, 2, 3)


On the Russian side, things were really looking into the future with Ka 58 Stealth Helicopter - "Black Ghost" (it looks too good to be true, almost good enough for a cool videogame - and, yes, it remained a concept... but pushed design envelopes for other models). "Ghosts" hardly die completely, so perhaps this stealthy creature is being resurrected. Your guess is as good as mine.





Next time you see some draconic monstrosity fly overhead, don't jump to conclusion that this is an apocalyptic Angel of Doom, or worse, casting a crooked shadow on the cowering world below. It could be just one of these giant helicopters, on a mission from... well, judging from thrilling picture below, some of the missions could be pretty intense, indeed:


(image credit: Modern Mechanix)

Read more at http://www.darkroastedblend.com/2009/03/monstrous-aviation-part-2-huge.html#eROsSpohXkbqpVe4.99

Monstrous Aviation, Part 2 - Huge Helicopters


"QUANTUM SHOT" #547
Link - article by M. Christian and Avi Abrams




"Let's see how insanely huge we can make them!"

Airplanes you can understand: they're basically just big birds, with recognizable wings, tail and body. But helicopters... are somewhat strange beasts. It's a wonder why anyone took Mr. Sikorsky (and his predecessors) seriously, and an even bigger wonder how they got anyone remotely sane enough to sit inside one of those early prototypes and hit the START button. Also read Part 1 - "World's Biggest Airplanes"



images credit: Ruslan Sharyga, Chris Clarke and Sven De Bevere Airliners.net


Beyond the fact that helicopters came out of left field (the far, far left field) the craziness continues when you begin to think about how easy it is for something to seriously -- and traumatically -- go wrong with one. An airplane, after all, can glide if its engines fail. An airship (dirigible, zeppelin, etc) can usually descend if it loses too much lift. But a whirlybird without power has one - and only one (barring autorotation) -- option: crash.


An NH90 helicopter crashes in the Bracciano Lake, Italy. More info; photo by David Cenciotti


Columbia Helicopters in Alaska attempting to tow a barge... with a 600 foot cable and up to 25 degrees nose low attitude; photo by Ted Veal


But, thankfully, Mr. Sikorsky didn't give up and today we are lucky to have the results of his work: incredibly flexible, wonderfully useful, spectacularly nimble aircraft. Although many breeds of helicopter have become quite safe, there is still a lingering kind of madness regarding these "whirlybirds": the drive to see how insanely huge we can make them.


Moscow, 2007 - image via)


Unlike airplanes, the size-wars with helicopters began after World War II. While, like a lot of aircraft technology, helicopters were jump-started into being useful and moderately reliable machines, the early 40s aircraft were lucky enough to get into the air -- let alone get into the air without killing the pilot.

But this clumsy infancy didn't last very long. The 1950s saw an explosion of radical -- and in some cases terrifying -- helicopter designs in both the United States as well as the Soviet Union. One of the grander designs is one that is pretty familiar as it's been used by both the US military as well as civilian companies in need of some heavy lifting. Looking something like a twin-rotored banana, the earliest Boeing Chinook popped up in the late 50s but because of its heavy lifting skills, stayed around for a very long time.


"Helicopters are coming!" in Look Magazine, May 18, 1954, via


Modern, updated versions are still used all over the world. The Chinook, in fact, is kind of the poster-child for big helicopters. Got something heavy that needs to go from impossible point A to impossible point B? More than likely the machine connecting the dots is a Chinook. While numbers are rarely impressive, the size of the numbers the modern Chinook can lift are still ones to give pause: 28,000 pounds of cargo, which is about 14 tons...


(images via 1, 2)


The whole range of Soviet "monster" helicopters

Another Goliath is the MI-6, made by the Soviet Mikhail Mil design bureau. Again created in the 50s, the MI-6 was a true monster. While not as oddly stylish as the Chinook, this powerhouse could lift 26,000 pounds of cargo (12 tons), being an incredibly versatile heavy hauler. Almost all of these types of machines were very popular with the Soviets, spawning a whole range of monster helicopters, some of whose descendants are still in use today.

This page has a few beautiful photos of incredibly detailed Mi-6 scale model, built by Bernhard Pethe:




(images credit: Bernhard Pethe, Scale Rotors)


While the Chinook certainly appears odd, and the MI-6 is damned huge, other big helicopters begin to look like the designers were not trying for size as much as just plain weirdness. Take a gander at the imaginatively-named Soviet MI-10. Although its guts were from the old, reliable MI-6, this misshapen cousin sported four monster legs, giving it the impression of a bug-phobics nightmare dragonfly. Whenever I look at the MI-10 I always wonder if the pilot ever forgot what he was flying and stepped out -- falling dozens of feet to the tarmac:






(images via)


Not that the US hadn't had its own share of big, and damned ugly, helicopters. Perhaps because it was created by Hughes, the same Hughes of crazy-in-Las-Vegas and the Spruce Goose, the XH-17 Sky Crane was terrifyingly huge: the rotors alone were 135 feet across (the largest in the world). Imagine the jaw-dropping effect watching those insane rotors starting to swing... and the whole Sky Crane taking off like a half-transformed insectoid alien ship:



(images via 1, 2)


CH-54 Tarhe recovering a damaged F-4 Phantom II:


(image via)


Sikorsky S-64 Skycrane, again featured as a beautifully-detailed model, see here:



(image credit: Didier Peillon, Scale Rotors)


The Fairey Rotodyne, 1959, advertised as the "first vertical take-off airliner in the world" (project scrapped in 1962) and the first helicopter airline in the world: New York Airways, 1953


(images via)

"On July 8, 1953, a company called New York Airways began the first regularly scheduled helicopter passenger service in the world. Operating in a fashion similar to a bus line, the helicopters flew to sites such as La Guardia Airport, New York International Airport, Neward Airport, West 30th Street in Manhattan, White Plains, and Stamford periodically throughout the day."


The biggest helicopter to date, and one of the very strangest.

Aside from the bug-geared machines like the Sky Crane and the MI-10, most big helicopters usually look like smaller ones simply writ large. Rotors? Check. Tail rotor for stability? Sure. Fuselage? Absolutely. But the -- yet again -- poetically named Mil V-12 looks nothing like anything before or since:





Click to enlarge to see detailed view (from Russian TM magazine):





Sure it has rotors -- it wouldn't be a helicopter without them -- but with the V-12 they are placed on the side of its massive fuselage. Weird, right? But this is BIG weirdness as the V-12 is commonly considered to be the largest helicopter in the world. How big? Think of it this way: see that 747 over there -- that monstrous fixed wing machine? Well, the V-12 is as wide as one of those 747s. But unlike a 747, the V-12 can take off straight up, and haul close to 55,000 pounds at the same time -- or 88,000 if it takes off a bit less like a helicopter and more like a plane.




"On August, 6th 1969, Mi-12 has lifted cargo in 44205 kg on height of 2255 m, having established a world record of load-carrying capacity for helicopters which is not beaten till now."


(image via TM magazine, Russia)


Mi-26: The biggest operational helicopter in the world

Don't get close, or even approach it when the rotors are spinning: "this chopper's wash will pick up and fling rocks, up to 12 inches in diameter, around like leaves!". With a crew of six, this "Halo" (NATO reporting name) mega helicopter can carry 70 passengers, or a flying laboratory, or a whole dump truck, with space to spare...



(images credit: Marty North)


When compared with a typical Chinook, Mi-26 does indeed look big:


(image credit: Henry Ludlam, Scale Rotors)


See a detailed chart of this craft on this page. Still, Mi-12 is significantly bigger than Mi-26 (however, Mi-12 is not in operation, which is really a shame, if you ask me):


(image via)


Mi-26 carrying Mi-10 in a sling:


(image credit: AviaStar)


Mi-26 main rotor head and main gearbox:


(image credit: AviaStar)

Mi-26 lifts the MH-47e Chinook in Afghanistan (left image), while Chinook stars in an incredible rescue operation, confirmed as true by Snopes (details here) -




"November 2003, a U.S.-led coalition launched Operation Mountain Resolve in the Nuristan and Kunar provinces of Afghanistan. The above-displayed photograph of the precarious-looking rooftop landing by a CH-47 Chinook helicopter was taken during that operation by U.S. Army Sgt. Greg Heath. The Chinook helicopter is touching down to receive Afghan Persons Under Control (APUC) captured by members of the U.S. 10th Mountain Division"


(images via)


We've also received a tip that the "Largest helicopter that has been seriously proposed" was, perhaps, The Hiller-Copter, which is featured in Hiller Museum in San Carlos, California. The museum has documents and a film from a (semi) serious proposal from Hiller to recover Saturn V booster stages in midair, using an enormous helicopter. The exact helicopter specs we can't locate, but it was something like a 200 foot rotor turning at 10 RPM, with full-sized turbojet engines at the rotor tips. Here is a history of the Hiller Aircraft concepts, and more info


"Here's your helicopter coupe!"

As for the smallest helicopters, nothing beats this concept from Popular Mechanics Magazine, Feb. 1951:


(images via Futuristic Transportation and Tekhnika Molodezhi, Russia)


Compare it with the diminutive and very practical Soviet Ka-26 from the early 1970s (you could attach various functional blocks behind the pilot's cabin) - see image above, on the right. And then, there was a Hiller XH-44 Copter, which Stanley Hiller, being 19 years old, designed, built and succesfully flew - in 1944! - making it "the first helicopter with coaxial rotors to fly successfully in the United States."


(image via, more info)


Carter Copter: looking into the future

Carter Copter is the proverbial small company "that could". It's been around for long time, and delivers results: their signature mini-copter has flown faultlessly since 2002 (more info here)





(images via 1, 2, 3)


On the Russian side, things were really looking into the future with Ka 58 Stealth Helicopter - "Black Ghost" (it looks too good to be true, almost good enough for a cool videogame - and, yes, it remained a concept... but pushed design envelopes for other models). "Ghosts" hardly die completely, so perhaps this stealthy creature is being resurrected. Your guess is as good as mine.





Next time you see some draconic monstrosity fly overhead, don't jump to conclusion that this is an apocalyptic Angel of Doom, or worse, casting a crooked shadow on the cowering world below. It could be just one of these giant helicopters, on a mission from... well, judging from thrilling picture below, some of the missions could be pretty intense, indeed:


(image credit: Modern Mechanix)

Read more at http://www.darkroastedblend.com/2009/03/monstrous-aviation-part-2-huge.html#eROsSpohXkbqpVe4.99

Monstrous Aviation: World's Biggest Airplanes, Part 3


"QUANTUM SHOT" #622
Link - article by Avi Abrams




"The Bigger the Better" seemed to work for airplanes, just like it worked for dinosaurs - for a while

Of course you can fly the latest Airbus today, but vintage giant planes still evoke a certain fascination and sadness of their demise. Their stupendous size seemed to fuel dreams of daring-do and glamour... like smoking a cigar on board of a giant flying boat bound for some nameless Central American lake, while discussing the odds of finding an ancient treasure with a sultry brunette lady - seemingly a fellow adventurer but, very possibly, a rival spy.




The closest thing that aviation history has got to offer in realizing such a ludicrous pulp-fiction dream is the Dornier Do X flying super-boat:




Dornier Do X, by Lufthansa

The largest, the heaviest, and most powerful flying boat in the world - made by Germany in 1929, nicknamed The Flugschiff. It was "The Flying Ship", indeed, or rather a small airborne island with a crew of 14 and capacity for more than a hundred passengers.




Check out this dieselpunk-infused photo of a German engineer operating the twelve engines:



(image Deutsches Bundesarchiv, via)

The highlight of this video? Total worship of technology, the "bigger, the better" attitude.


Tarrant Tabor: super-weird and equally disastrous

This "flying furniture" wing set-up did not survive past the first attempt at flying. It was big, yes, but the real problem was the placement of the engines: too high over the wings, forcing the nose down on the lift-off (more info)


(image via)


Tarrant Tabor, though, looks like a game-designer dream come true:


(image via)


Giant "flying wing" and "engines within wing" concepts from the early 1940s:




1000 Passenger Giant Transport Project from 1950's

Saunders-Roe has been building large flying boats since after the war (see "The Princess" and "The Duchess" below):





But the plans for the tentatively-named "The Saro Queen" were simply out of this world. This flying monster boat (slated for the London-Sydney run) was to have FIVE decks, enough to carry a thousand passengers in comfort, plus include bars, dining rooms and elite lounges! The mammoth aircraft was to be powered by twenty-four engines (mounted within wings). "The wings were deep enough for the engineers to be able to carry out maintenance standing up while the aircraft was in flight." (more info)


(image via)


Brabazon! Bigger than Boeing 747

Bristol Type 167 Brabazon was a full-size flying machine worth remembering. "This huge prop airliner, around the same size as a 747, was only built to carry about 100 passengers and was deemed economically unfeasible." (more info)



(images via 1, 2)


The largest piston-engine land-based transport aircraft ever built

Convair XC-99 was basically a military transport, but a passenger version was also proposed (Convair Model 37, good for 204 passengers):





(images via 1, 2)


It had an elevator to load and move cargo between decks. It was so heavy that it was restricted as to where it could land as on occasion it crushed runways. XC-99 was developed from B-36 bomber, itself pretty huge:





This hefty plane, comparable to Bristol Brabazon, had a few successful flights, but US Air Force simply decided that it did not need such large, long-range transport at the time...


Wondrous Supersonic Aviation

Why wondrous? Well, for one thing, it would be a sheer wonder if you did spot any non-military supersonic airliner flying over the US - simply because they are forbidden to do so, due to the fear of sonic booms devastating peaceful suburbia (read our article about supersonic aviation development in the US. Tongue-in-cheek comments aside, any supersonic plane is quite a beauty to behold with its swept wings and a space-bound attitude. Here is a comparative size chart of supersonic airliners from Russia, England, and the US (the proposed SST):


(image credit: TIME Magazine, October I969)


We do not have the luxury of crossing the Atlantic on the Concorde due to the well-known tragic incident... but take a look at the Concorde cockpit: quite intense, isn't it? (Click to enlarge)


(image via)


Military supersonic airplanes are another (success) story: it is hard not to mention Blackbird SR-71, one of the oldest Decepticons, capable of sustained speed 10% faster than a 30-06 bullet at the gun muzzle. Still the fastest plane ever - think Mach 3.5...






What is this behind the double cockpit? A space for the R2-D2 droid? -


(image via)


Well, this opening seems to be the in-flight refueling door.

This plane truly has a formidable presence... "After the Soviets shot down Gary Powers' U-2 in 1960, Lockheed began to develop an aircraft that would fly three miles higher and five times faster than the spy plane - and still be capable of photographing your license plate." One pilot remembers:

"... The Mach continues to increase. The ride is incredibly smooth. There seems to be a confirmed trust now, between me and the jet; she will not hesitate to deliver whatever speed we need, and I can count on no problems with the inlets. The cooler outside temperatures have awakened the spirit born into her years ago, when men dedicated to excellence took the time and care to build her well. We are a bullet now - except faster. Screaming past Tripoli, our phenomenal speed continues to rise, and the screaming Sled pummels the enemy one more time, laying down a parting sonic boom. In seconds, we can see nothing but the expansive blue of the Mediterranean. I realize that I still have my left hand full-forward and we're continuing to rocket along in maximum afterburner."




SR-71 also holds the record of highest sustained flight for a man-powered aircraft (25,929 m) and the speed record still holds since 1976!. The aircraft was retired twice because of high operational costs, and a letter was written to US Senate, signed by astronaut John Glenn: "Mr. President, the termination of the SR-71 was a grave mistake and could place our nation at a serious disadvantage in the event of a future crisis."

If you get an opportunity to fly this noble plane (who knows, you may be the next Sam Witwicky), here is the SR-71 Flight Manual.

Rare assembly pictures of Blackbird SR-71 ("Watch for G.O.D."? - er, sorry no, it's F.O.D. - Foreign Objects Damage)



(images credit: Lockheed, via)


Here are some interesting plane concepts, related to the development of Blackbird unique engine. Convair NX-2, for example, for one of the weirdest - at one time even slated to become America's first Atomic Plane (more info):



("Convair NX-2", images via 1, 2)


Check out this huge atomic engine on the left:


(images via Modern Mechanix)


The Russians also came up with a few radical supersonic concepts - this is the RAK-DA project, or Sukhoi T-4MS, a strategic heavy bomber from the 1960s (more info)


(image via)


Smaller T-60S was an intermediate range bomber:


(image via)


Some dreams require a custom Boeing 747 to get them off the ground

Coming back to our day and age, we have exclusive pictures of Boeing 747 Large Cargo Freighter Dreamlifter (more info), sent in by John P. A. Cooney (photos taken at the 2008 Experimental Aircraft Association Airshow):



(photos credit: John P. A. Cooney)


It's perhaps among the most exciting things in the world to watch such a heavy bird rise gracefully into the sky:


(image credit: Royal S. King)


Finally, as a sort of a riddle for our dear readers, here are some planes that need to be identified:



UPDATE: Good fun with answers: left plane is the experimental unmanned aerial vehicle Boeing X-48. The plane on the right is the Aero Spacelines Super Guppy

Article by Avi Abrams, Dark Roasted Blend.

Read more at http://www.darkroastedblend.com/2010/04/monstrous-aviation-worlds-biggest.html#i0D4SEMPG7Q7QRH9.99

Monstrous Aviation: World's Biggest Airplanes, Part 3


"QUANTUM SHOT" #622
Link - article by Avi Abrams




"The Bigger the Better" seemed to work for airplanes, just like it worked for dinosaurs - for a while

Of course you can fly the latest Airbus today, but vintage giant planes still evoke a certain fascination and sadness of their demise. Their stupendous size seemed to fuel dreams of daring-do and glamour... like smoking a cigar on board of a giant flying boat bound for some nameless Central American lake, while discussing the odds of finding an ancient treasure with a sultry brunette lady - seemingly a fellow adventurer but, very possibly, a rival spy.




The closest thing that aviation history has got to offer in realizing such a ludicrous pulp-fiction dream is the Dornier Do X flying super-boat:




Dornier Do X, by Lufthansa

The largest, the heaviest, and most powerful flying boat in the world - made by Germany in 1929, nicknamed The Flugschiff. It was "The Flying Ship", indeed, or rather a small airborne island with a crew of 14 and capacity for more than a hundred passengers.




Check out this dieselpunk-infused photo of a German engineer operating the twelve engines:



(image Deutsches Bundesarchiv, via)

The highlight of this video? Total worship of technology, the "bigger, the better" attitude.


Tarrant Tabor: super-weird and equally disastrous

This "flying furniture" wing set-up did not survive past the first attempt at flying. It was big, yes, but the real problem was the placement of the engines: too high over the wings, forcing the nose down on the lift-off (more info)


(image via)


Tarrant Tabor, though, looks like a game-designer dream come true:


(image via)


Giant "flying wing" and "engines within wing" concepts from the early 1940s:




1000 Passenger Giant Transport Project from 1950's

Saunders-Roe has been building large flying boats since after the war (see "The Princess" and "The Duchess" below):





But the plans for the tentatively-named "The Saro Queen" were simply out of this world. This flying monster boat (slated for the London-Sydney run) was to have FIVE decks, enough to carry a thousand passengers in comfort, plus include bars, dining rooms and elite lounges! The mammoth aircraft was to be powered by twenty-four engines (mounted within wings). "The wings were deep enough for the engineers to be able to carry out maintenance standing up while the aircraft was in flight." (more info)


(image via)


Brabazon! Bigger than Boeing 747

Bristol Type 167 Brabazon was a full-size flying machine worth remembering. "This huge prop airliner, around the same size as a 747, was only built to carry about 100 passengers and was deemed economically unfeasible." (more info)



(images via 1, 2)


The largest piston-engine land-based transport aircraft ever built

Convair XC-99 was basically a military transport, but a passenger version was also proposed (Convair Model 37, good for 204 passengers):





(images via 1, 2)


It had an elevator to load and move cargo between decks. It was so heavy that it was restricted as to where it could land as on occasion it crushed runways. XC-99 was developed from B-36 bomber, itself pretty huge:





This hefty plane, comparable to Bristol Brabazon, had a few successful flights, but US Air Force simply decided that it did not need such large, long-range transport at the time...


Wondrous Supersonic Aviation

Why wondrous? Well, for one thing, it would be a sheer wonder if you did spot any non-military supersonic airliner flying over the US - simply because they are forbidden to do so, due to the fear of sonic booms devastating peaceful suburbia (read our article about supersonic aviation development in the US. Tongue-in-cheek comments aside, any supersonic plane is quite a beauty to behold with its swept wings and a space-bound attitude. Here is a comparative size chart of supersonic airliners from Russia, England, and the US (the proposed SST):


(image credit: TIME Magazine, October I969)


We do not have the luxury of crossing the Atlantic on the Concorde due to the well-known tragic incident... but take a look at the Concorde cockpit: quite intense, isn't it? (Click to enlarge)


(image via)


Military supersonic airplanes are another (success) story: it is hard not to mention Blackbird SR-71, one of the oldest Decepticons, capable of sustained speed 10% faster than a 30-06 bullet at the gun muzzle. Still the fastest plane ever - think Mach 3.5...






What is this behind the double cockpit? A space for the R2-D2 droid? -


(image via)


Well, this opening seems to be the in-flight refueling door.

This plane truly has a formidable presence... "After the Soviets shot down Gary Powers' U-2 in 1960, Lockheed began to develop an aircraft that would fly three miles higher and five times faster than the spy plane - and still be capable of photographing your license plate." One pilot remembers:

"... The Mach continues to increase. The ride is incredibly smooth. There seems to be a confirmed trust now, between me and the jet; she will not hesitate to deliver whatever speed we need, and I can count on no problems with the inlets. The cooler outside temperatures have awakened the spirit born into her years ago, when men dedicated to excellence took the time and care to build her well. We are a bullet now - except faster. Screaming past Tripoli, our phenomenal speed continues to rise, and the screaming Sled pummels the enemy one more time, laying down a parting sonic boom. In seconds, we can see nothing but the expansive blue of the Mediterranean. I realize that I still have my left hand full-forward and we're continuing to rocket along in maximum afterburner."




SR-71 also holds the record of highest sustained flight for a man-powered aircraft (25,929 m) and the speed record still holds since 1976!. The aircraft was retired twice because of high operational costs, and a letter was written to US Senate, signed by astronaut John Glenn: "Mr. President, the termination of the SR-71 was a grave mistake and could place our nation at a serious disadvantage in the event of a future crisis."

If you get an opportunity to fly this noble plane (who knows, you may be the next Sam Witwicky), here is the SR-71 Flight Manual.

Rare assembly pictures of Blackbird SR-71 ("Watch for G.O.D."? - er, sorry no, it's F.O.D. - Foreign Objects Damage)



(images credit: Lockheed, via)


Here are some interesting plane concepts, related to the development of Blackbird unique engine. Convair NX-2, for example, for one of the weirdest - at one time even slated to become America's first Atomic Plane (more info):



("Convair NX-2", images via 1, 2)


Check out this huge atomic engine on the left:


(images via Modern Mechanix)


The Russians also came up with a few radical supersonic concepts - this is the RAK-DA project, or Sukhoi T-4MS, a strategic heavy bomber from the 1960s (more info)


(image via)


Smaller T-60S was an intermediate range bomber:


(image via)


Some dreams require a custom Boeing 747 to get them off the ground

Coming back to our day and age, we have exclusive pictures of Boeing 747 Large Cargo Freighter Dreamlifter (more info), sent in by John P. A. Cooney (photos taken at the 2008 Experimental Aircraft Association Airshow):



(photos credit: John P. A. Cooney)


It's perhaps among the most exciting things in the world to watch such a heavy bird rise gracefully into the sky:


(image credit: Royal S. King)


Finally, as a sort of a riddle for our dear readers, here are some planes that need to be identified:



UPDATE: Good fun with answers: left plane is the experimental unmanned aerial vehicle Boeing X-48. The plane on the right is the Aero Spacelines Super Guppy

Article by Avi Abrams, Dark Roasted Blend.

Read more at http://www.darkroastedblend.com/2010/04/monstrous-aviation-worlds-biggest.html#i0D4SEMPG7Q7QRH9.99

Monstrous Aviation: World's Biggest Airplanes, Part 3


"QUANTUM SHOT" #622
Link - article by Avi Abrams




"The Bigger the Better" seemed to work for airplanes, just like it worked for dinosaurs - for a while

Of course you can fly the latest Airbus today, but vintage giant planes still evoke a certain fascination and sadness of their demise. Their stupendous size seemed to fuel dreams of daring-do and glamour... like smoking a cigar on board of a giant flying boat bound for some nameless Central American lake, while discussing the odds of finding an ancient treasure with a sultry brunette lady - seemingly a fellow adventurer but, very possibly, a rival spy.




The closest thing that aviation history has got to offer in realizing such a ludicrous pulp-fiction dream is the Dornier Do X flying super-boat:




Dornier Do X, by Lufthansa

The largest, the heaviest, and most powerful flying boat in the world - made by Germany in 1929, nicknamed The Flugschiff. It was "The Flying Ship", indeed, or rather a small airborne island with a crew of 14 and capacity for more than a hundred passengers.




Check out this dieselpunk-infused photo of a German engineer operating the twelve engines:



(image Deutsches Bundesarchiv, via)

The highlight of this video? Total worship of technology, the "bigger, the better" attitude.


Tarrant Tabor: super-weird and equally disastrous

This "flying furniture" wing set-up did not survive past the first attempt at flying. It was big, yes, but the real problem was the placement of the engines: too high over the wings, forcing the nose down on the lift-off (more info)


(image via)


Tarrant Tabor, though, looks like a game-designer dream come true:


(image via)


Giant "flying wing" and "engines within wing" concepts from the early 1940s:




1000 Passenger Giant Transport Project from 1950's

Saunders-Roe has been building large flying boats since after the war (see "The Princess" and "The Duchess" below):





But the plans for the tentatively-named "The Saro Queen" were simply out of this world. This flying monster boat (slated for the London-Sydney run) was to have FIVE decks, enough to carry a thousand passengers in comfort, plus include bars, dining rooms and elite lounges! The mammoth aircraft was to be powered by twenty-four engines (mounted within wings). "The wings were deep enough for the engineers to be able to carry out maintenance standing up while the aircraft was in flight." (more info)


(image via)


Brabazon! Bigger than Boeing 747

Bristol Type 167 Brabazon was a full-size flying machine worth remembering. "This huge prop airliner, around the same size as a 747, was only built to carry about 100 passengers and was deemed economically unfeasible." (more info)



(images via 1, 2)


The largest piston-engine land-based transport aircraft ever built

Convair XC-99 was basically a military transport, but a passenger version was also proposed (Convair Model 37, good for 204 passengers):





(images via 1, 2)


It had an elevator to load and move cargo between decks. It was so heavy that it was restricted as to where it could land as on occasion it crushed runways. XC-99 was developed from B-36 bomber, itself pretty huge:





This hefty plane, comparable to Bristol Brabazon, had a few successful flights, but US Air Force simply decided that it did not need such large, long-range transport at the time...


Wondrous Supersonic Aviation

Why wondrous? Well, for one thing, it would be a sheer wonder if you did spot any non-military supersonic airliner flying over the US - simply because they are forbidden to do so, due to the fear of sonic booms devastating peaceful suburbia (read our article about supersonic aviation development in the US. Tongue-in-cheek comments aside, any supersonic plane is quite a beauty to behold with its swept wings and a space-bound attitude. Here is a comparative size chart of supersonic airliners from Russia, England, and the US (the proposed SST):


(image credit: TIME Magazine, October I969)


We do not have the luxury of crossing the Atlantic on the Concorde due to the well-known tragic incident... but take a look at the Concorde cockpit: quite intense, isn't it? (Click to enlarge)


(image via)


Military supersonic airplanes are another (success) story: it is hard not to mention Blackbird SR-71, one of the oldest Decepticons, capable of sustained speed 10% faster than a 30-06 bullet at the gun muzzle. Still the fastest plane ever - think Mach 3.5...






What is this behind the double cockpit? A space for the R2-D2 droid? -


(image via)


Well, this opening seems to be the in-flight refueling door.

This plane truly has a formidable presence... "After the Soviets shot down Gary Powers' U-2 in 1960, Lockheed began to develop an aircraft that would fly three miles higher and five times faster than the spy plane - and still be capable of photographing your license plate." One pilot remembers:

"... The Mach continues to increase. The ride is incredibly smooth. There seems to be a confirmed trust now, between me and the jet; she will not hesitate to deliver whatever speed we need, and I can count on no problems with the inlets. The cooler outside temperatures have awakened the spirit born into her years ago, when men dedicated to excellence took the time and care to build her well. We are a bullet now - except faster. Screaming past Tripoli, our phenomenal speed continues to rise, and the screaming Sled pummels the enemy one more time, laying down a parting sonic boom. In seconds, we can see nothing but the expansive blue of the Mediterranean. I realize that I still have my left hand full-forward and we're continuing to rocket along in maximum afterburner."




SR-71 also holds the record of highest sustained flight for a man-powered aircraft (25,929 m) and the speed record still holds since 1976!. The aircraft was retired twice because of high operational costs, and a letter was written to US Senate, signed by astronaut John Glenn: "Mr. President, the termination of the SR-71 was a grave mistake and could place our nation at a serious disadvantage in the event of a future crisis."

If you get an opportunity to fly this noble plane (who knows, you may be the next Sam Witwicky), here is the SR-71 Flight Manual.

Rare assembly pictures of Blackbird SR-71 ("Watch for G.O.D."? - er, sorry no, it's F.O.D. - Foreign Objects Damage)



(images credit: Lockheed, via)


Here are some interesting plane concepts, related to the development of Blackbird unique engine. Convair NX-2, for example, for one of the weirdest - at one time even slated to become America's first Atomic Plane (more info):



("Convair NX-2", images via 1, 2)


Check out this huge atomic engine on the left:


(images via Modern Mechanix)


The Russians also came up with a few radical supersonic concepts - this is the RAK-DA project, or Sukhoi T-4MS, a strategic heavy bomber from the 1960s (more info)


(image via)


Smaller T-60S was an intermediate range bomber:


(image via)


Some dreams require a custom Boeing 747 to get them off the ground

Coming back to our day and age, we have exclusive pictures of Boeing 747 Large Cargo Freighter Dreamlifter (more info), sent in by John P. A. Cooney (photos taken at the 2008 Experimental Aircraft Association Airshow):



(photos credit: John P. A. Cooney)


It's perhaps among the most exciting things in the world to watch such a heavy bird rise gracefully into the sky:


(image credit: Royal S. King)


Finally, as a sort of a riddle for our dear readers, here are some planes that need to be identified:



UPDATE: Good fun with answers: left plane is the experimental unmanned aerial vehicle Boeing X-48. The plane on the right is the Aero Spacelines Super Guppy

Article by Avi Abrams, Dark Roasted Blend.

Read more at http://www.darkroastedblend.com/2010/04/monstrous-aviation-worlds-biggest.html#i0D4SEMPG7Q7QRH9.99

Monstrous Aviation: World's Biggest Airplanes, Part 3


"QUANTUM SHOT" #622
Link - article by Avi Abrams




"The Bigger the Better" seemed to work for airplanes, just like it worked for dinosaurs - for a while

Of course you can fly the latest Airbus today, but vintage giant planes still evoke a certain fascination and sadness of their demise. Their stupendous size seemed to fuel dreams of daring-do and glamour... like smoking a cigar on board of a giant flying boat bound for some nameless Central American lake, while discussing the odds of finding an ancient treasure with a sultry brunette lady - seemingly a fellow adventurer but, very possibly, a rival spy.




The closest thing that aviation history has got to offer in realizing such a ludicrous pulp-fiction dream is the Dornier Do X flying super-boat:




Dornier Do X, by Lufthansa

The largest, the heaviest, and most powerful flying boat in the world - made by Germany in 1929, nicknamed The Flugschiff. It was "The Flying Ship", indeed, or rather a small airborne island with a crew of 14 and capacity for more than a hundred passengers.




Check out this dieselpunk-infused photo of a German engineer operating the twelve engines:



(image Deutsches Bundesarchiv, via)

The highlight of this video? Total worship of technology, the "bigger, the better" attitude.


Tarrant Tabor: super-weird and equally disastrous

This "flying furniture" wing set-up did not survive past the first attempt at flying. It was big, yes, but the real problem was the placement of the engines: too high over the wings, forcing the nose down on the lift-off (more info)


(image via)


Tarrant Tabor, though, looks like a game-designer dream come true:


(image via)


Giant "flying wing" and "engines within wing" concepts from the early 1940s:




1000 Passenger Giant Transport Project from 1950's

Saunders-Roe has been building large flying boats since after the war (see "The Princess" and "The Duchess" below):





But the plans for the tentatively-named "The Saro Queen" were simply out of this world. This flying monster boat (slated for the London-Sydney run) was to have FIVE decks, enough to carry a thousand passengers in comfort, plus include bars, dining rooms and elite lounges! The mammoth aircraft was to be powered by twenty-four engines (mounted within wings). "The wings were deep enough for the engineers to be able to carry out maintenance standing up while the aircraft was in flight." (more info)


(image via)


Brabazon! Bigger than Boeing 747

Bristol Type 167 Brabazon was a full-size flying machine worth remembering. "This huge prop airliner, around the same size as a 747, was only built to carry about 100 passengers and was deemed economically unfeasible." (more info)



(images via 1, 2)


The largest piston-engine land-based transport aircraft ever built

Convair XC-99 was basically a military transport, but a passenger version was also proposed (Convair Model 37, good for 204 passengers):





(images via 1, 2)


It had an elevator to load and move cargo between decks. It was so heavy that it was restricted as to where it could land as on occasion it crushed runways. XC-99 was developed from B-36 bomber, itself pretty huge:





This hefty plane, comparable to Bristol Brabazon, had a few successful flights, but US Air Force simply decided that it did not need such large, long-range transport at the time...


Wondrous Supersonic Aviation

Why wondrous? Well, for one thing, it would be a sheer wonder if you did spot any non-military supersonic airliner flying over the US - simply because they are forbidden to do so, due to the fear of sonic booms devastating peaceful suburbia (read our article about supersonic aviation development in the US. Tongue-in-cheek comments aside, any supersonic plane is quite a beauty to behold with its swept wings and a space-bound attitude. Here is a comparative size chart of supersonic airliners from Russia, England, and the US (the proposed SST):


(image credit: TIME Magazine, October I969)


We do not have the luxury of crossing the Atlantic on the Concorde due to the well-known tragic incident... but take a look at the Concorde cockpit: quite intense, isn't it? (Click to enlarge)


(image via)


Military supersonic airplanes are another (success) story: it is hard not to mention Blackbird SR-71, one of the oldest Decepticons, capable of sustained speed 10% faster than a 30-06 bullet at the gun muzzle. Still the fastest plane ever - think Mach 3.5...






What is this behind the double cockpit? A space for the R2-D2 droid? -


(image via)


Well, this opening seems to be the in-flight refueling door.

This plane truly has a formidable presence... "After the Soviets shot down Gary Powers' U-2 in 1960, Lockheed began to develop an aircraft that would fly three miles higher and five times faster than the spy plane - and still be capable of photographing your license plate." One pilot remembers:

"... The Mach continues to increase. The ride is incredibly smooth. There seems to be a confirmed trust now, between me and the jet; she will not hesitate to deliver whatever speed we need, and I can count on no problems with the inlets. The cooler outside temperatures have awakened the spirit born into her years ago, when men dedicated to excellence took the time and care to build her well. We are a bullet now - except faster. Screaming past Tripoli, our phenomenal speed continues to rise, and the screaming Sled pummels the enemy one more time, laying down a parting sonic boom. In seconds, we can see nothing but the expansive blue of the Mediterranean. I realize that I still have my left hand full-forward and we're continuing to rocket along in maximum afterburner."




SR-71 also holds the record of highest sustained flight for a man-powered aircraft (25,929 m) and the speed record still holds since 1976!. The aircraft was retired twice because of high operational costs, and a letter was written to US Senate, signed by astronaut John Glenn: "Mr. President, the termination of the SR-71 was a grave mistake and could place our nation at a serious disadvantage in the event of a future crisis."

If you get an opportunity to fly this noble plane (who knows, you may be the next Sam Witwicky), here is the SR-71 Flight Manual.

Rare assembly pictures of Blackbird SR-71 ("Watch for G.O.D."? - er, sorry no, it's F.O.D. - Foreign Objects Damage)



(images credit: Lockheed, via)


Here are some interesting plane concepts, related to the development of Blackbird unique engine. Convair NX-2, for example, for one of the weirdest - at one time even slated to become America's first Atomic Plane (more info):



("Convair NX-2", images via 1, 2)


Check out this huge atomic engine on the left:


(images via Modern Mechanix)


The Russians also came up with a few radical supersonic concepts - this is the RAK-DA project, or Sukhoi T-4MS, a strategic heavy bomber from the 1960s (more info)


(image via)


Smaller T-60S was an intermediate range bomber:


(image via)


Some dreams require a custom Boeing 747 to get them off the ground

Coming back to our day and age, we have exclusive pictures of Boeing 747 Large Cargo Freighter Dreamlifter (more info), sent in by John P. A. Cooney (photos taken at the 2008 Experimental Aircraft Association Airshow):



(photos credit: John P. A. Cooney)


It's perhaps among the most exciting things in the world to watch such a heavy bird rise gracefully into the sky:


(image credit: Royal S. King)


Finally, as a sort of a riddle for our dear readers, here are some planes that need to be identified:



UPDATE: Good fun with answers: left plane is the experimental unmanned aerial vehicle Boeing X-48. The plane on the right is the Aero Spacelines Super Guppy

Article by Avi Abrams, Dark Roasted Blend.

Read more at http://www.darkroastedblend.com/2010/04/monstrous-aviation-worlds-biggest.html#i0D4SEMPG7Q7QRH9.99